مراقبت از پوست

نحوه استفاده از ضد آفتاب

نحوه استفاده از ضد آفتاب ارایشی کلبه نیک

مقدمه

ضد آفتاب بخشی جذایی ناپذیر از روتین پوستی شما است که تاثیر زیادی روی زیبایی و شادابی چهره شما خواهد داشت. چه در فصل تابستان، چه در فصل زمستان باید حتما از ضدآفتاب‌های مناسب استفاده کنید تا پوستی شاداب، جوان و بدون نقص داشته باشید. چرا که اشعه UV در نور خورشید می‌تواند صدمه جدی را به سلامت پوست شما وارد کند و باعث فعال شدن رادیکال‌های آزاد در پوست شود.

استفاده از ضد آفتاب به عنوان یک ترکیب شیمیایی یا فیزیکی می‌تواند باعث شود تا از صدمه دیدن پوست خودتان در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت کنید. در ادامه شما را با نحوه استفاده از ضد آفتاب و اصول آن آشنا می‌کنیم. چرا که بسیاری از افراد با اینکه از ضد آفتاب استفاده می‌کنند، اما به دلیل استفاده اشتباه از آن متوجه آسیب به پوست خواهند شد.

انواع ضد آفتاب برای پوست

قبل از اینکه بخواهیم در مورد نحوه استفاده از ضد آفتاب با شما صحبت کنیم، می‌بایست انواع ضد آفتاب را معرفی نماییم. ضد آفتاب‌های موجود در بازار از نظر نحوه عملکرد به دو دسته ضدافتاب‌های شیمیایی و فیزیکی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام نقش بسیار مهمی را در سلامت پوست ایفا می‌کنند؛ اما نحوه استفاده آن‌ها کمی با هم متفاوت است.

 

· ضدافتاب شیمیایی

یکی از انواع ضد آفتاب‌های موجود در بازار، ضد آفتاب شیمیایی است. این نوع ضد آفتاب حاوی ترکیباتی مانند اکسی بنزون، آزوبنزون، اکتسالات و ترکیبات دیگر است که هر کدام می‌توانند اشعه ماوراء بنفش خورشید را جذب کنند و سپس آن را به گرما تبدیل نمایند. در نهایت این گرما از طریق سطح پوست آزاد خواهد شد. فرمولاسیون ضد آفتاب شیمیایی به گونه‌ای است که به راحتی جذب پوست می‌شود و در برابر آب مقاوم است. اگر شنا می‌کنید یا فعالیت‌های مختلف دیگر را انجام می‌دهید که تعریق زیاد بدن را به همراه دارند، استفاده از ضد آفتاب شیمیایی می‌تواند بهترین نتیجه را برای سلامت پوست شما به همراه داشته باشد.

· ضدافتاب فیزیکی

ضد آفتاب فیزیکی یکی دیگر از انواع ضد آفتاب‌های موجود در بازار است که به آن ضد آفتاب مینرال و معدنی نیز گفته می‌شود. این محصول از ترکیباتی به نام دی اکسید تیتانیوم و زینک اکسید تشکیل شده و می‌تواند به عنوان یک سپر محافظ عمل کند. در واقع عملکرد این ضد آفتاب‌ها به گونه‌ای است که مانند آینه اشعه‌های مضر خورشید را منعکس می‌کند و اجازه نمی‌دهد تا این اشعه‌ها وارد پوست شوند.

معمولا ضد آفتاب‌های فیزیکی به دلیل اینکه با پوست واکنش شیمیایی ندارند، برای افرادی که پوست بسیار حساسی دارند؛ گزینه خوبی هستند. اگر پوست حساس و در معرض رطوبت دارید، بهتر است که از این نوع ضد آفتاب‌ها استفاده نمایید که باعث عرق کردن پوست شما نمی‌شوند. البته بافت ضد آفتاب‌های فیزیکی معمولا سنگین‌تر از ضد آفتاب‌های شیمیایی است.

آموزش استفاده از ضد آفتاب

نحوه استفاده از ضد آفتاب

ضد آفتاب چه به صورت فیزیکی چه به صورت شیمیایی عمل کند، در هر صورت برای محافظت از پوست شما ضروری است. می‌توانید از ضد آفتاب‌های فلوئیدی، کرم پودری یا استیکی برای پوست خودتان استفاده کنید که هر کدام تاثیر مثبتی روی سلامت پوست خواهند داشت. برای استفاده از ضد آفتاب باید ابتدا پوست خودتان را با شوینده‌های مناسب پاکسازی کنید. این کار باعث می‌شود تا آلودگی‌های روی پوست از بین بروند و بتوانید از حداکثر اثربخشی ضد آفتاب بهره مند شوید.

پس از پاک کردن صورت و پوست خودتان از آلودگی، می‌توانید از ضد آفتاب مناسب استفاده نمایید. برای استفاده از ضد آفتاب، مقدار مناسبی از آن را روی انگشت دست خودتان بزنید و به آرامی روی پوست پخش کنید. همچنین می‌توانید ضد آفتاب‌های فلوئیدی را به صورت مستقیم روی پوست زده و با انگشت پخش کنید. بهتر است که تمامی نواحی از پوست که در معرض نور خورشید هستند را با ضد آفتاب پوشش دهید. صورت، پشت گوش‌ها، گردن، دست‌ها و … همگی باید با ضد آفتاب مناسب پوشش داده شوند.

ضد افتاب

نحوه استفاده از ضد آفتاب رنگی

ضد آفتاب رنگی یکی از بهترین محصولاتی است که می‌تواند بدون نیاز به کرم پودر و برای داشتن یک آرایش ملایم روزانه مورد استفاده قرار گیرد. نحوه استفاده از ضد آفتاب رنگی بسیار ساده است و شما می‌توانید بدون محدودیت مقداری از این کرم‌ها را روی پوست بزنید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید. فقط باید دقت که زیرسازی آرایش برای زدن ضد آفتاب رنگی اهمیت زیادی دارد. بنابراین، هرگز این ضد آفتاب‌ها را بدون در نظر گرفتن محصولات آرایشی مناسب مورد استفاده قرار ندهید.

فراموش نکنید که ضد آفتاب‌های رنگی برای تمدید شدن نیاز به پاک کردن دارند. بنابراین اگر این امکان برای شما وجود ندارد که هر 2 ساعت یکبار ضد آفتاب خود را پاک کنید و مجددا از ضد آفتاب استفاده نمایید، بهتر است که ضد آفتاب‌های غیر رنگی را برای خودتان انتخاب کنید.

چقدر ضد آفتاب بزنیم؟

یکی از نکات مهمی که باید در مورد نحوه استفاده از ضد آفتاب به آن توجه داشته باشید، استفاده از ضد آفتاب به مقدار مناسب است. شاید برای شما این سوال مطرح شود که هر روز چقدر از ضد آفتاب استفاده کنیم تا پوست ما دچار سوختگی در اثر آفتاب نشود. بیشتر افرادی که از ضد آفتاب استفاده می‌کنند، مقدار کافی ضد آفتاب را روی پوست خودشان مورد استفاده قرار نمی‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که تاثیر ضد آفتاب روی پوست به حداقل برسد.

پس چقدر ضد آفتاب بزنیم تا پوست به طور کامل پوشش داده شود؟ بسته به اینکه قرار است ضد آفتاب را در کجا مورد استفاده قرار دهید، این موضوع متفاوت است. اما برای پوشش دادن کل صورت، بهتر است که به اندازه 1 تا 2 پهنای انگشت از ضد آفتاب استفاده کنید. ضد آفتاب باید یک لایه مناسب را روی صورت شما ایجاد کند تا پوست در برابر اشعه UV ایمن باشد.

چطور از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

چقدر وقت یکبار ضد آفتاب را تمدید کنیم؟

موضوع مهم دیگر در مورد نحوه استفاده از ضد آفتاب، تمدید آن است. بسیار دیده شده که افراد اطلاعاتی در مورد اینکه باید ضد آفتاب خودشان را تمدید کنند ندارند و به راحتی خود را در معرض آسیب پوستی قرار می‌دهند. اینکه یکبار اول صبح ضد آفتاب بزنید و از منزل خارج شوید، چندان عاقلانه نیست. اثربخشی ضد آفتاب حداکثر 2 الی 3 ساعت است و باید پس از آن، ضد آفتاب را تمدید نمایید. بنابراین، هر 2 ساعت یکبار، باید حتما ضد آفتاب خودتان را تمدید کنید.

نحوه تمدید ضد آفتاب می‌تواند بسته به نوع ضد آفتاب متفاوت باشد. ضد آفتاب‌های رنگی باید حتما از روی پوست شسته شوند و یک لایه دیگر از ضد آفتاب روی پوست قرار بگیرد. ولی ضد آفتاب‌های بدون رنگ می‌توانند بدون نیاز به شستشوی پوست صورت به راحتی تمدید شوند.

اول مرطوب کننده بزنیم یا ضد آفتاب؟

مرطوب کننده و ضد آفتاب دو محصول مفید برای سلامت پوست شما هستند. برای داشتن یک روتین پوستی مناسب، استفاده از ضد آفتاب و مرطوب کننده بسیار مهم است. هیچ گاه این ترکیب را از دست ندهید! اما سوال بسیاری از افراد این است که ابتدا مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنیم یا ضد آفتاب؟ در پاسخ به این سوال شما باید بگوییم که ضد آفتاب‌ها بسته به شیمیایی بودن یا فیزیکی بودن، باید قبل یا بعد مرطوب کننده مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، ابتدا باید مشخص کنید که ضد آفتاب فیزیکی دارید یا شیمیایی.

اکثر متخصصان پوست توصیه می‌کنند که ضد آفتاب شیمیایی به صورت مستقیم روی پوست مورد استفاده قرار گیرد. در این صورت ضد آفتاب به خوبی روی پوست تاثیر مثبت دارد و واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند. ولی اگر ابتدا از کرم مرطوب کننده استفاده کنید، این کرم به عنوان یک مانع عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که کرم ضد آفتاب شیمیایی اثر مثبت خود را روی پوست بگذارد. بنابراین، در صورتی که از کرم ضد آفتاب شیمیایی استفاده می‌کنید، بهتر است که در ابتدا کرم ضد آفتاب را بزنید و سپس از مرطوب کننده استفاده نمایید.

نحوه استفاده از مرطوب کننده برای ضد آفتاب‌های فیزیکی متفاوت است. ضد آفتاب فیزیکی باید بتواند به عنوان یک سد محافظ برای اشعه خورشید عمل کند و نور خورشید را منعکس نماید. بنابراین، قطعا می‌توان نتیجه گیری کرد که ضد آفتاب فیزیکی باید در خارجی‌ترین لایه پوست مورد استفاده قرار گیرد. اگر ضد آفتاب فیزیکی دارید، حتما باید قبل از اینکه آن را مورد استفاده قرار دهید از مرطوب کننده استفاده نمایید. در این صورت دیگر خیالتان از بابت اثربخشی ضد آفتاب راحت خواهد بود.

چقدر باید میان استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب فاصله باشد؟

مرطوب کننده و ضد آفتاب هر دو نقش بسیار مهمی را در مراقبت از پوست شما ایفا می‌کنند. مرطوب کننده از کاهش رطوبت پوست جلوگیری می‌کند، ولی کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کنند. بنابراین، هر دو نقش مهم و کلیدی را برای سلامت پوست ایفا می‌کنند؛ ولی باید زمان مناسبی را به عنوان فاصله میان استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب در نظر بگیرید.

معمولا توصیه می‌شود که بین 15 الی 20 دقیقه فاصله میان مرطوب کننده و ضد آفتاب در نظر گرفته شود. در این صورت به محصول اول اجازه می‌دهید تا جذب پوست شود و سپس محصول دوم را مورد استفاده قرار خواهید داد. این روش استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب باعث می‌شود تا هم از خواص مرطوب کننده و آبرسان بهره مند شوید، هم ضد آفتاب. پس بدون شک این ترکیب می‌تواند تاثیر زیادی روی سلامت پوست داشته باشد.

اصول استفاده از ضد آفتاب

آیا می‌توان از محصولات آرایشی در کنار ضد آفتاب استفاده کرد؟

ضد آفتاب باید به عنوان پایه و اساس مراقبت پوستی شما شناخته شود. استفاده از ضد آفتاب به همراه کرم پودر و محصولات آرایشی می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد، به ویژه اینکه شما در کنار حفظ روتین پوستی مناسب خودتان، توانسته‌اید از زیبایی پوست نیز نهایت لذت را ببرید. اینکه از محصولات آرایشی در کنار ضد آفتاب استفاده کنید، مشکلی ندارد. به شرطی که ترتیب استفاده از این محصولات را در کنار ضد آفتاب مد نظر داشته باشید.

نکته مهمی که قبلا هم اشاره کردیم، این است که ضد آفتاب شیمیایی باید در تماس با پوست استفاده شود. پس اگر ضد آفتاب شیمیایی دارید، ابتدا ضد آفتاب را روی پوست بزنید. سپس محصولات آرایشی دیگر را از جمله کرم پودر، رژ گونه و … روی پوست اجرا کنید تا جذابیت بیشتری به پوست شما بدهند. البته فراموش نکنید که در صورت استفاده از محصولات آرایشی رنگی، حتما باید برای تمدید ضد آفتاب مجددا این محصولات را از روی پوست خودتان پاک کرده و استفاده کنید.

اگر ضد آفتاب فیزیکی دارید، باید آن را در آخرین لایه آرایش خودتان مورد استفاده قرار دهید. بدین شکل که ابتدا کرم مرطوب کننده، کرم پودر و محصولات آرایشی را استفاده نمایید؛ سپس ضد آفتاب فیزیکی را استفاده کنید. در این صورت ضد آفتاب به عنوان یک سد دفاعی عالی برای پوست شما مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جذب اشعه UV جلوگیری می‌کند.

ضد آفتاب را چطور از روی پوست پاک کنیم؟

پس از اینکه از ضد آفتاب روی پوست خودتان استفاده کردید، نوبت به پاک کردن آن می‌رسد. اگر از آن دسته از افرادی هستید که ساعت‌ها از منزل بیرون می‌روید، باید هر 2 ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تمدید کنید. ولی هر زمانی که به منزل آمدید، پاک کردن ضد آفتاب را جدی بگیرید. چون در غیر این صورت منافذ پوست بسته می‌شوند و می‌توانند باعث تعریق بیش از حد پوست، کدری و جوش‌های زیر پوستی گردند.

هر زمانی که به منزل بازگشتید، می‌توانید از فوم و شوینده مناسب برای تمیز کردن پوست خودتان استفاده کنید. در این صورت پوست شما به طور کامل پاکسازی شده و می‌توانید با یک مرطوب کننده مناسب آن را پذیرای آرایش و روز بعدی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با نحوه استفاده از ضد آفتاب آشنا کردیم. ضد آفتاب یک محصول ضروری برای سلامت پوست صورت است و می‌تواند زیبایی و شادابی پوست را تامین کند. برای جلوگیری از کدر شدن پوست، استفاده از ضد آفتاب را به صورت منظم جدی بگیرید. در این صورت خیالتان از بابت زیبایی و شادابی پوست راحت خواهد بود.

دستورالعمل استفاده از ضد آفتاب فلوئیدی، رنگی و کرم‌های ضد آفتاب مشابه است. فقط تلاش کنید که بهترین کرم ضد آفتاب را با SPF 30 خریداری نمایید. کلبه نیک یکی از بهترین فروشگاه‌هایی است که خدمات مناسبی را به شما برای خرید ضد آفتاب ارائه می‌کند. می‌توانید بهترین ضد آفتاب‌های استیکی و فلوئیدی موجود در جهان را با ضمانت اصالت از طریق این سایت سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *