مراقبت از پوست

نحوه تشخیص پوست چرب

نحوه تشخیص پوست چرب ارایشی کلبه نیک

مقدمه

اگر پوست چرب دارید، حتما باید مراقبت دقیق‌تری برای پوست خودتان در نظر بگیرید. استفاده از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست متناسب با پوست چرب، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که باید برای مراقبت از پوست خودتان به آن‌ها توجه کنید. با وجود اینکه بسیاری از افراد می‌توانند از ساختار و بافت پوست متوجه چرب بودن آن شوند، اما باز هم تشخیص پوست چرب برای بسیاری از افراد ابهام دارد. اگر می‌خواهید با نحوه تشخیص پوست چرب و ویژگی‌های این پوست آشنا شوید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

پوست چرب چیست؟

پوست چرب یکی از انواع تایپ‌های پوستی که با تولید بیش از حد سبوم می‌توان آن را تشخیص داد. سبوم ماده‌ای چرب است که توسط غدد چربی پوست تولید شده و می‌تواند به عنوان روان کننده طبیعی پوست مورد استفاده قرار گیرد. این سبوم اضافی می‌تواند ظاهری براق یا چرب در ناحیه پیشانی بینی و چانه (ناحیه T صورت) ایجاد کند. منافذ بزرگ در پوست چرب، وجود جوش‌هایی مانند جوش‌های سرسیاه یا سر سفید و بافت پوست ضخیم نیز از ویژگی‌های رایج پوست‌های چرب هستند.

 

داشتن پوست چرب لزوما یک نقطه ضعف نیست. در واقع روغن‌های طبیعی که در پوست ما وجود دارند از چربی‌ها تشکیل شده‌اند که هر کدام نقش بسیار مهمی را در حفظ و محافظت از سلامت پوست ایفا می‌کنند. با افزایش سن، تولید سبوم کاهش پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند باعث خشکی بیشتر پوست، چین و چروک و بروز مشکلات مختلف شود. این در حالی است که تولید سبوم در پوست می‌تواند به حفظ ظاهر جوان پوست کمک بسیار زیادی کند. با این حال زمانی که تولید سبوم بیش از حد انتظار باشد، احتمال بروز مشکلاتی مانند مسدود شدن منافذ باز پوست، جوش‌های پوستی و بافت ناهموار وجود دارد.

چگونه بفهمیم پوست چرب داریم؟

چگونه بفهمیم پوست چرب داریم؟

پوست چرب معمولا در ناحیه T صورت باعث ایجاد پوست براق و چرب خواهد شد. همچنین ممکن است متوجه منافذ بزرگ شده روی بینی، چانه و پیشانی خودتان شوید. بروز جوش به ویژه جوش‌های سرسیاه و سرسفید نیز از جمله مشکلات شایع در پوست چرب محسوب می‌شوند. در مقابل افرادی که پوست چرب ندارند، معمولا شاهد پوست سفت و خشک هستند. همچنین پوست آن‌ها کدر و بدون درخشش به نظر می‌رسد. ممکن است برخی از افراد هم شاهد علائم پوست چرب باشند، هم پوست خشک. در واقع ناحیه T صورت این دسته از افراد چرب است و نواحی دیگر خشک هستند. در چنین شرایطی، گفته می‌شود که فرد پوست مختلط  دارد.

در برخی از مواقع نیز تولید بیش از حد سبوم موقتی است. بنابراین، نمی‌توان پوست را به عنوان پوست چرب تلقی کرد. اگر چربی‌های طبیعی پوست از پوست جدا شوند، پوست ممکن است با افزایش تولید سبوم این مشکل را جبران کند. از این رو باید مراقب لایه برداری پوست و محصولاتی که می‌توانند باعث خشکی بیش از حد پوست شوند، باشید.

نحوه تشخیص پوست چرب

برای تشخیص پوست چرب باید از جنبه‌های مختلفی به پوست خود دقت کنید. بسیاری از افراد پوست چرب را با وجود آکنه و جوش‌های پوستی می‌شناسند، ولی بهتر است که برای تشخیص پوست چرب به ویژگی‌های دیگری نیز توجه داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

· توجه به احساس پوست

یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین راه‌های تشخیص پوست چرب این است که به احساس پوست خودتان توجه داشته باشید. پوست چرب همیشه به شما احساس چربی و براق شدن می‌دهد. اگر احساس می‌کنید که همیشه پوست شما چرب است و با لمس کردن آن متوجه چربی می‌شوید، حتما پوست شما از نوع چرب می‌باشد.

·  توجه به منافذ باز پوست

منافذ پوست شما شاخص بسیار مهمی از نوع پوست شما را نشان می‌دهند. اندازه و تمایل منافذ باز پوست به گرفتگی می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد نوع پوست به شما بگوید. افرادی که پوست چرب دارند، اغلب با منافذ باز و بزرگ پوست دست و پنجه نرم می‌کنند که به راحتی با عرق و چربی‌هایی که بدن ترشح می‌کند، مسدود خواهد شد. بنابراین، اگر احساس می‌کنید که منافذ باز پوست شما بسته و مسدود شده‌اند، بهتر است که از محصولات مراقبتی پوست مناسب استفاده کنید تا مشکل چربی بیش از حد پوست برطرف شود.

·  توجه به احساس پوست بعد از پاکسازی

پاکسازی پوست یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید برای داشتن روتین پوستی مناسب به آن‌ها توجه کنید. احساس تمیزی، طراوت و شادابی پوست بعد از پاکسازی نشان دهنده نوع پوست است؛ اما این موضوع برای پوست چرب فقط مدت زمان کمی قابل احساس است. پس از گذشت زمان کوتاهی، مجددا پوست شما چرب شده و احساس بدی به شما دست خواهد داد.

·  توجه به میزان نیاز به آبرسان

تقریبا همه افراد با هر نوع پوستی برای هیدراته نگه داشتن پوست نیاز به مرطوب کننده دارند. اینکه هر چند وقت یکبار به آبرسان و مرطوب کننده نیاز دارید، بسیار مهم است. به طور کلی، افرادی که پوست چرب دارند؛ کمتر از سایر افراد نیاز به مرطوب کننده و آبرسان خواهند داشت. همین موضوع باعث شده تا مصرف شما برای این کرم کاهش پیدا کند. ولی اگر همواره احساس می‌کنید که پوست شما خشک است و باید از آبرسان استفاده کنید، مطمئن باشید که پوست چرب ندارید و یا پوست شما مختلط است.

ظاهر پوست چرب چگونه است؟

ظاهر پوست چرب چگونه است؟

افرادی که پوست چرب دارند، معمولا متوجه براق و چرب بودن پوست خودشان می‌شوند. این موضوع باعث بزرگ شدن جوش‌های سرسیاه و سرسفید روی بینی، چانه و پیشانی می‌شود. این ویژگی معمولا باعث تجمع چربی اضافه در پوست شده و سلول‌های مرده پوست و مواد زائد از روی پوست را از بین می‌برد.

علی رغم چالش‌های بسته شدن منافذ و لکه‌هایی که در پوست چرب ایجاد می‌شوند، پوست چرب فوایدی نیز دارد. در واقع ترشح بیش از حد سبوم می‌تواند مانند یک مانع طبیعی عمل کند و از تشکیل اولیه خطوط ریز و چین و چروک‌ها جلوگیری نماید. خوشبختانه با مراقبت صحیح از پوست، افراد دارای پوست چرب می‌توانند به طور موثر تولید سبوم را در پوست خودشان تنظیم کنند و شاهد کاهش علائم و مشکلات پوستی خودشان مانند مسدود شدن منافذ، لک و ظاهر چرب باشند.

بافت پوست چرب چگونه است؟

افرادی که پوست چرب دارند، غدد چربی آن‌ها بزرگ‌تر است. به همین خاطر لایه درم در پوست ضخیم‌تر و قوی‌تر از سایر انواع پوست است.  تولید بیش از حد سبوم در این نوع پوست می‌تواند باعث ایجاد یک سطح چرب در پوست شود. در حالی که لکه‌ها روی پوست دیده و منافذ باز پوست مسدود می‌شوند، بافت پوست نیز دچار تغییر خواهد شد.

علاوه بر این، برجستگی‌های کوچک روی سطح پوست دیده می‌شود و لکه‌های خشن نیز ممکن است ایجاد شوند که از جمله مشخصه‌های مهم در این نوع پوست هستند. انتخاب محصولاتی که به طور خاص برای پوست‌های چرب طراحی شده‌اند، می‌تواند باعث شود تا بافت پوست را نرم و لطیف کنید و از بروز مشکلات مختلف در اثر چربی بیش از حد پوست جلوگیری نمایید.

برای تشخیص پوست چرب چه کنیم؟

علت پوست چرب چیست؟

حال که با نحوه تشخیص پوست چرب آشنا شدید، بد نیست که در مورد علت این نوع پوست نیز اطلاعات کسب کنید. به طور کلی، مشکلات زیادی می‌توانند باعث بروز مشکل در پوست چرب شوند که ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ اما فارغ از این علت‌ها و به دلیل عدم امکان تغییر آن‌ها، شما باید حتما از محصولات مراقبتی پوست مناسب استفاده کنید تا چربی پوست شما کنترل شود و بتوانید شاهد زیبایی بیشتر پوست خود باشید.

  • ژنتیک: بعضی از افراد ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد تولید چربی بیش از حد در پوست خودشان نسبت به دیگران باشند که این موضوع منجر به ایجاد پوست چرب می‌شود.
  • جنسیت: از نظر جنسیت، آقایان به دلیل سطح تستوسترون بالاتر نسبت به زنان بیشتر دچار چربی پوست می‌شوند.
  • نوسانات هورمونی: پوست چرب می‌تواند تحت تاثیر نوسانات هورمونی باشد. در دوران بلوغ، قاعدگی و بارداری، احتمال مشاهده چربی پوست افزایش پیدا می‌کند. به طور خاص، آندروژن‌ها (هورمون‌های مردانه) غدد چربی را تحریک می‌کنند تا روغن بیشتری تولید کنند، که می‌تواند منجر به افزایش چربی شود.
  • عوامل محیطی: عوامل محیطی نیز می‌توانند در پوست چرب نقش بسیار مهمی داشته باشند. قرار گرفتن در معرض گرما و رطوبت و همچنین استفاده از لوازم آرایشی و مراقبتی پوست نامناسب، باعث تولید بیش از حد چربی خواهد شد. علاوه بر این، تمیز کردن بیش از حد پوست چرب می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد. این باعث ایجاد یک اثر برگشتی شده و می‌تواند احتمال ترشح چربی بیش از حد در پوست را کاهش دهد.
  • سایر عوامل: عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند احتمال چرب شدن پوست را افزایش دهند. استرس، کمبود خواب، کم آبی بدن، رژیم غذایی نامناسب و … از جمله مشکلاتی هستند که می‌توانند باعث چرب شدن بیش از حد پوست شوند.

چطور از پوست چرب مراقبت کنیم؟

نحوه تشخیص پوست چرب مهم است، اما اگر متوجه شدید که پوست شما چرب شده باید چه کاری انجام دهید؟ مراقبت از پوست چرب اهمیت زیادی دارد. برای اینکه بتوانید از محصولات مراقبت از پوست مناسب استفاده نمایید، باید حتما به ترکیبات موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی توجه داشته باشید. محصولاتی که غیر کومدون زا هستند، می‌توانند بهترین گزینه برای باز نگه داشتن منافذ باز پوست شوند و چربی را کنترل کنند. بنابراین، داشتن یک روتین مناسب برای پوست چرب که شامل مراحل زیر هستند اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • پاکسازی: از یک پاک کننده ملایم با آب ولرم برای پوست چرب استفاده کنید. حتما هر روز دو بار پوست خودتان را با آب ولرم بشویید تا چربی اضافه، کثیفی‌ها و آلودگی‌ها از روی پوست پاک شوند.از تمیز کردن بیش از حد پوست خودداری کنید زیرا این کار می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و منجر به تولید چربی بیشتر شود.
  • تونر مناسب: یکی دیگر از محصولات مراقبتی پوست که برای حفظ تعادل پوست و کنترل چربی مهم است، تونر می‌باشد. تونر باید حاوی اسید سالیسیلیک و سایر مواد متعادل کننده کنترل چربی باشد تا مشکلات پوست چرب را برطرف کند.
  • مرطوب کننده: شاید تصور کنید که استفاده از مرطوب کننده باعث چربی بیش از حد پوست می‌شود؛ اما باید بدانید که مرطوب کننده‌ها می‌توانند به تنظیم تولید سبوم کمک کنند. از یک مرطوب کننده بدون روغن مانند لوسیون اوره پریکل برای صورت و بدن استفاده کنید تا پوست هیدراته بماند.
  • مرطوب کننده بر پایه ژل برای پوست چرب بهترین گزینه هستند. اسید هیالورونیک، اوره و گلیسیرین از جمله مواد مغذی هستند که با کشیدن آب به داخل پوست، سطح هیدراتاسیون را حفظ می‌کنند. مرطوب کننده‌های ژل بدون چربی، سبک و جاذب هستند و آن‌ها را به انتخابی عالی برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه تبدیل می‌کند.
  • لایه برداری پوست: سلول‌های باقی مانده و مرده پوست می‌توانند باعث کدر شدن آن شوند. برای اینکه سلول‌های مرده پوست و باقی مانده‌های مسدود کننده منافذ را از بین ببرید، باید از یک لایه بردار شیمیایی که مستعد پوست‌های چرب هستند، استفاده کنید. توصیه می‌کنیم که لایه بردار حاوی سالیسیلیک اسید را انتخاب نمایید و یک اسید بتا هیدروکسی طبیعی که چربی را تجزیه می‌کند می‌کند و باعث تنظیم ترشح سبوم در پوست می‌شود را مورد استفاده قرار دهید.
  • محافظت: با استفاده از کرم ضد آفتاب در طول روز از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت کنید. هنگام انتخاب یک کرم ضد آفتاب، SPF سبک وزن و بدون چربی حداقل 30 را در نظر بگیرید که در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند. استفاده منظم از کرم ضد آفتاب باعث می‌تواند از آسیب آفتاب، پیری زودرس و سلامت کلی پوست محافظت کند.

سخن پایانی

تشخیص پوست چرب می‌تواند به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی شود که از چربی بیش از پوست خودشان رنج می‌برند و می‌خواهند از محصولات مناسب مراقبتی استفاده کنند. برای تشخیص پوست چرب، می‌توانید از روش‌های ذکر شده در این مقاله کمک بگیرید؛ اما پس از تشخیص نوع پوست خودتان حتما از محصولات مراقبت پوستی مناسب پوست چرب با ترکیبات بدون چربی کمک بگیرید. در این صورت خیالتان از بابت اثربخشی این محصولات راحت خواهد بود.

پوست چرب در معرض آفتاب و آلودگی‌های مختلف دچار صدمات جدی می‌شود و این بدین معناست که اگر می‌خواهید پوستی شاداب و جوان داشته باشید، حتما باید به نکات مراقبتی پوست توجه کنید. در صورت نیاز به خرید محصولات مراقبتی پوست باکیفیت، می‌توانید از طریق سایت کلبه نیک بهترین این محصولات را برای پوست چرب خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *