مراقبت از پوست

مراقبت از پوست چرب در تابستان

مراقبت از پوست چرب در تابستان ارایشی کلبه نیک

مقدمه

تابستان با هوای گرم، فعالیت‌های بیرون از خانه را افزایش می‌دهد. آفتاب نیز باعث شور و شوق بیشتر در افراد می‌شود. با این حال افرادی که پوست چرب دارند، ممکن است در اثر افزایش دما با مشکلات پوستی متنوعی مواجه شوند. پوست‌های چرب تمایل زیادی به تولید سبوم اضافی دارند که منجر به پوستی براق و چرب، منافذ بزرگ شده و افزایش احتمال بروز آکنه می‌شود. مراقبت از پوست چرب در تابستان نیاز به یک روتین پوستی مناسب و در نظر گرفتن محصولات مراقبتی دارد. همچنین توجه به نکات مراقبتی برای داشتن پوستی شاداب، مات و جذاب در طول تابستان بسیار مهم است.

شرایط پوست چرب در تابستان

قبل از اینکه بخواهیم به نکات مراقبت از پوست چرب در تابستان بپردازیم، باید بدانیم که چرا پوست چرب در تابستان مشکل‌ساز می‌شود. غدد چربی در پوست سبوم تولید می‌کنند. سبوم در واقع یک روغن طبیعی است که به روان سازی و محافظت از پوست کمک زیادی می‌کند. با این حال عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، تاثیرات محیطی و … می‌توانند منجر به فعالیت بیش از حد غدد چربی و در نتیجه پوست چرب شوند.

در طول تابستان، درجه حرارت و رطوبت بالاتر می‌تواند مشکلات پوست چرب را تشدید کند. گرمای هوا تولید سبوم را تحریک می‌کند، در حالی که رطوبت می‌تواند پوست را چسبناک‌تر کند و مستعد مسدود شدن منافذ پوست کند. علاوه بر این، افزایش تعریق در هوای گرم می‌تواند به تجمع چربی و مواد زائد در سطح پوست کمک کند و منجر به جوش‌های پوستی و التهاب در پوست گردد.

نگرانی‌های رایج پوست در تابستان

وقتی پوست چربی داشته باشید، باید نگران سلامت آن نیز باشید. واقعیت این است که پوست چرب بیشتر از سایر انواع پوست نیاز به مراقبت دارد و این موضوع یعنی اینکه شما باید برای محافظت از این نوع پوست دقت عمل بیشتری داشته باشید. در ادامه مشکلات و نگرانی‌های رایج پوست در فصل تابستان را به شما گوشزد می‌کنیم.

  • جوش‌ها و آکنه‌های پوستی: تولید بیش از حد چربی به همراه عرق و باکتری می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ باز پوست و تشدید آکنه‌های پوستی شود. در تابستان ممکن است بیشتر از مواقع دیگر شاهد جوش‌های سرسیاه، سرسفید و جوش‌های چرکی باشید.
  • درخشندگی زیاد پوست: پوست چرب به ویژه در ناحیه T درخشندگی بسیار زیادی دارد. اگر می‌خواهید پوست مات داشته باشید، باید بگوییم که احتمالا این آرزو برای شما محال است. چون در فصل تابستان پوست ترشح چربی بیشتری دارد و میزان برق زدن پوست نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • بزرگ شدن منافذ: گرما و رطوبت هوا در فصل تابستان باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود. در چنین شرایطی بیشتر می‌توانید منافذ باز پوست را مشاهده کنید و آن‌ها بیشتر مستعد مسدود شدن با روغن، کثیفی و آلودگی هستند.
  • آسیب خورشید: اشعه ماوراء بنفش می‌تواند مشکلات پوست چرب را چندین برابر بیشتر کند. پیری زودرس پوست چرب و آفتاب سوختگی از جمله مشکلات رایج در اثر آسیب به پوست چرب هستند.

بهترین روش‌های مراقبت از پوست چرب در تابستان

نحوه مراقبت از پوست چرب در تابستان

مراقبت از پوست چرب در تابستان از نگرانی‌های شما برای بروز آکنه، جوش و سایر مشکلات پوستی می‌کاهد. واقعیت این است که هر نوع پوستی نیاز به روتین مناسب خود دارد و پوست چرب نیز از این قاعده مستثنی نیست. به خصوص در فصل تابستان که گرمای هوا باعث ترشح بیشتر سبوم می‌شود، حتما باید مراقبت از پوست چرب را جدی بگیرید. نکات مهمی که باید برای مراقبت از پوست چرب در تابستان به آن‌ها توجه داشته باشید، شامل موارد زیر هستند.

· به طور منظم پوست خودتان را تمیز کنید

یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت از پوست چرب در تابستان این است که پوست خودتان را به طور مرتب تمیز کنید. از یک پاک کننده ملایم و بدون روغن استفاده نمایید تا چربی‌های اضافه، کثیفی‌ها و ناخالصی‌ها از پوست خارج شوند. فراموش نکنید که شوینده‌های قوی می‌توانند روی سد رطوبتی طبیعی پوست شما تاثیر منفی داشته باشند و باعث افت عملکرد سد دفاعی شوند. سعی کنید که دو بار در روز صورت خودتان را تمیز کنید. به خصوص زمانی که به منزل می‌آیید و پوست شما تعریق بسیار زیادی کرده است. شوینده‌های بر پایه ژل و فوم بهترین انتخاب برای شستشوی منظم پوست چرب هستند.

برای دیدن ژل های شستشو کلیک کنید..

برای دیدن فوم های شستشو کلیک کنید…

· پوست خود را آبرسانی کنید

شاید تصور کنید که برای مراقبت از پوست چرب در تابستان نیازی به آبرسانی پوست نیست. به خصوص اینکه چربی‌های اضافه در پوست شما باقی می‌مانند و باعث برق انداختن پوستتان می‌شوند؛ اما واقعیت این است که آبرسانی پوست برای هر نوع پوستی در هر فصل از سال ضروری است. از مرطوب کننده‌های بدون روغن و سبک استفاده کنید. مرطوب کننده‌هایی که احساس سنگینی در پوست ایجاد نمی‌کنند، بهترین انتخاب برای پوست چرب هستند.

برای دیدن ابرسان و مرطوب کننده ها کلیک کنید…

·  از محصولات آرایشی جذب کننده روغن پوست استفاده کنید

محصولات آرایشی جاذب روغن می‌توانند برای حفظ روتین پوستی شما انتخاب بسیار خوبی باشند. از پرایمرهای مات کننده، کاغذهای جذب کننده چربی پوست و پودرهای کنترل کننده چربی استفاده کنید. در این صورت درخشندگی پوست به حداقل می‌رسد و پوست شما در طول روز شادابی خود را حفظ می‌کند.

· از پوست خود محافظت کنید

پوست شما نیاز به مراقبت دارد و این یعنی اینکه استفاده از ضد آفتاب را در تابستان جدی بگیرید. یکی از مهمترین محصولات مراقبتی برای پوست چرب شما، ضد آفتاب است. ضد آفتاب به خوبی از پوست شما محافظت می‌کند و از چرب شدن پوست نیز جلوگیری می‌کند. حتما از ضد آفتاب‌های بدون چربی استفاده کنید تا باعث چرب شدن بیشتر پوست شما نشوند. همچنین ضد آفتاب با SPF 30 و بالاتر برای محافظت از پوست شما نیاز هستند و باید حتما استفاده از آن‌ها را در اولویت خودتان قرار دهید. 20 دقیقه قبل از خروج از خانه، ضد آفتاب را روی پوست صورت و تمامی نواحی که در تماس با آفتاب هستند، بزنید.

·  صورت خود را خنک نگه دارید

برای خنک شدن پوست و تسکین هر گونه التهاب، دوش آب خنک بگیرید. می‌توانید از بخور آب خنک برای خنک نگه داشتن پوست و سفت کردن آن در تابستان استفاده کنید.

· رژیم غذایی متعادل داشته باشید

سعی کنید که غذاهای چرب و سرخ شده نخورید. در عوض به سراغ میل کردن میوه، سبزیجات، گوشت بدون چربی و غلات کامل باشید. غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین‌های مختلف می‌توانند برای حمایت از پوست شما و تنظیم میزان چربی کمک کنند. مصرف آب فراوان در طول روز برای هیدراته نگه داشتن پوست شما به ویژه در شرایطی که خیلی عرق می‌کنید، اهمیت زیادی دارد.

· استرس خود را مدیریت کنید

استرس می‌تواند باعث چربی بیش از حد پوست شود. اگر می‌خواهید از نوسانات هورمونی ناشی از استرس بکاهید، حتما استرس خودتان را کاهش دهید. بهره گیری از تکنیک‌های کاهش استرس مانند مدیتیشن، تنفس عمیق، سرگرمی، یوگا و … برای تقویت آرامش و حفظ تعادل توصیه می‌شود.

· پوست خودتان را به صورت منظم لایه برداری کنید

لایه برداری منظم پوست برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و باز کردن منافذ آن بسیار مفید است. با لایه برداری منظم، پوست شما کمتر در معرض جوش و آکنه‌های پوستی قرار می‌گیرد. از لایه بردارهای فرموله با اسید سالیسیلیک یا آلفا هیدروکسی اسید (AHA) استفاده کنید که به تنظیم تولید روغن در پوست و جلوگیری از التهاب کمک زیادی می‌کنند. 2 الی 3 بار در هفته از محصولات لایه بردار برای پوست چرب استفاده کنید تا کم کم سلول‌های مرده که باعث تیرگی و کدر شدن پوست شده‌اند، از بین بروند.

· از ماسک‌های کنترل کننده پوست چرب استفاده کنید

برای مراقبت از پوست چرب در تابستان باید از ماسک‌های کنترل کننده پوست چرب استفاده نمایید. یک یا دو بار در هفته ماسک‌های کنترل کننده چربی را روی پوست خودتان استفاده کنید تا چربی‌های اضافی و ناخالصی‌ها از پوست رفع شوند. همچنین به دنبال ماسک‌های حاوی خاک رس، زغال سنگ و محصولات دیگری باشید که به مات شدن پوست کمک می‌کنند و باعث بیرون کشیدن ناخالصی‌ها خواهند شد.

· از لمس کردن پوست صورت خودتان خودداری کنید

دست زدن به صورت می‌تواند باکتری‌ها و چربی‌های اضافه را به پوست شما منتقل کند. این اتفاق موجب جوش و افزایش چربی در پوست خواهد شد. در طول روز در برابر میل به لمس کردن صورت خودتان مقاومت کنید. اگر هم می‌خواهید پوست خودتان را تمیز کنید، دست‌های خودتان را به صورت مرتب بشویید. به خصوص قبل از استفاده از محصولات مراقبتی پوست و آرایش، حتما دست خودتان را تمیز کنید.

چطور از پوست چرب در تابستان مراقبت کنیم؟

روتین صبحگاهی مراقبت از پوست چرب در تابستان

برای اینکه صبح خودتان را با یک پوست تمیز و بدون لک شروع کنید، حتما باید روتین مناسب داشته باشید. از محصولات مراقبتی استفاده کنید که به سلامت پوست شما کمک می‌کنند و باعث کنترل چربی خواهند شد. روتین صبحگاهی برای پوست چرب شامل موارد زیر هستند.

  • مرحله 1، پاکسازی: ابتدا پوست خودتان را پاکسازی کنید. هر روز صبح با شوینده‌های ملایم برای کنترل چربی صورت خودتان را بشویید تا هر گونه کثیفی، گرد و غبار، آلودگی و سبوم از روی پوست شما پاک شوند.
  • مرحله 2، لایه برداری: لایه برداری یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت از پوست در تابستان است. لایه بردارها با باز کردن منافذ می‌توانند برای به حداقل رساندن جوش‌های سرسفید و سرسیاه کمک کنند. برای تسریع روند نوسازی پوست و تحریک جریان خون، می‌توانید لایه برداری انجام دهید. افرادی که پوست چرب دارند، می‌توانند 2 الی 3 بار در هفته لایه برداری را انجام دهند.
  • مرحله 3، تونر: تونر یک روتین ایده آل برای مراقبت از پوست در تابستان است. یک تونر مخصوص پوست برای حذف آلودگی‌های باقی مانده از روی پوست شما بسیار مفید است. بعد از پاکسازی پوست از یک تونر سبک استفاده کنید.
  • مرحله 4، ماسک متعادل کننده چربی: در مرحله 4 از روتین صبحگاهی خودتان باید از ماسک‌های متعادل کننده چربی استفاده کنید. ماسک‌های ورقه‌ای می‌توانند با آبرسانی پوست و سفت کردن منافذ، تاثیر زیادی روی زیبایی و شادابی پوست شما داشته باشند.
  • مرحله 5، مرطوب کننده: روتین صبحگاهی خودتان را برای پوست‌های چرب تابستان با یک مرطوب کننده سبک تکمیل کنید. در حالی که مرطوب کننده‌ها می‌توانند به خوبی پوست چرب را آبرسانی کنند، نباید باعث افزایش چربی نیز شوند. از این رو حتما از آبرسان‌های فاقد چربی برای پوست خودتان استفاده کنید. اسید سالیسیلیک از جمله محصولاتی است که می‌تواند برای مقابله با پوست چرب شما استفاده شود و منافذ باز پوست شما را بازتر کند. بنابراین، برای کنترل جوش و آکنه پوستی، حتما از محصولات مرطوب کننده بر پایه همین ماده استفاده کنید.
  • مرحله 6، ضد آفتاب: تابستان فصل گرما و آفتاب است. پس حتما باید قبل از خروج از منزل و رفتن سر کار، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. حتی به عقیده برخی از پزشکان زدن کرم ضد آفتاب در منزل نیز ضروری است. از کرم‌هایی استفاده کنید که فاقد روغن هستند و می‌توانند از پوست شما در برابر اشعه UVA و UVB محافظت کنند.

نحوه مراقبت از پوست چرب در فصل تابستان

 روتین شبانه برای مراقبت از پوست چرب در تابستان

برای اینکه پوست شما آرام شود و بتوانید به راحتی به خواب بروید، باید یک روتین مناسب شبانه نیز داشته باشید. روتین شبانه مراقبت از پوست چرب با کمک محصولات ذکر شده قابل انجام است. یعنی شما ابتدا باید پوست خودتان را بشویید. از تونر استفاده کنید. سپس با مرطوب کننده پوست خودتان را آبرسانی کنید.

در این مرحله می‌توانید از کرم‌های دور چشم نیز استفاده کنید. چون بهترین زمان برای استفاده از کرم‌های دور چشم، قبل از خواب است. در نهایت می‌توانید به خواب بروید و صبح مجددا روتین صبحگاهی را انجام دهید. استفاده از تونر قبل از خواب ضروری نیست، ولی اگر می‌خواهید عمق پوست خودتان را پاکسازی کنید، حتما از تونر مناسب نیز استفاده نمایید.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد نحوه مراقبت از پوست چرب در تابستان با شما صحبت کردیم. در نظر گرفتن روتین مناسب شبانه و روزانه و همچنین نکات مهمی که اشاره شد، به سلامت پوست شما کمک زیادی می‌کند. مراقبت کردن از پوست چرب همیشه دغدغه بسیاری از شما بوده و هست. به خصوص در گرمای تابستان که پوست بیشتر از حد معمول عرق می‌کند. اگر شما هم احساس می‌کنید که وضعیت پوست شما در تابستان بدتر شده و شاهد جوش و مشکلات پوستی هستید، می‌توانید از نکات ذکر شده در این مقاله کمک بگیرید. برای خرید محصولات مراقبتی پوست چرب در تابستان با بهترین کیفیت، می توانید از طریق سایت کلبه نیک اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *