مراقبت از پوست

پیلینگ صورت چیست

مقدمه

داشتن پوست زیبا، جذاب و روشن اتفاقی نیست. مجموعه‌ای از اقدامات مختلف باید دست به دست هم بدهند تا شما پوستی شاداب و جوان داشته باشید. پیلینگ صورت یا لایه برداری پوست، یکی از اقداماتی است که می‌تواند برای حذف سلول‌های مرده پوست و ایجاد لایه‌های جدید روی پوست صورت انجام شود تا مشکلات پوستی اعم از تیرگی، ضخیم شدن پوست، خستگی و بی حالی آن برطرف شوند. پیلینگ صورت می‌تواند به صورت فیزیکی و یا شیمیایی انجام شود.

مزایای پیلینگ برای صورت باعث شده تا بسیاری از افراد متقاضی انجام آن باشند. اگر نوبت خودتان را برای لایه برداری پوست دریافت کرده‌اید، این مقاله را بخوانید تا بهتر برای انجام این کار آماده شوید.

پیلینگ صورت چیست؟

پیلینگ صورت (لایه برداری صورت) یکی از اقدامات مراقبتی پوست است که در آن از محصولات شیمیایی و یا روش‌های فیزیکی برای برداشتن لایه‌های آسیب دیده و سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. لایه‌های پوست

با کمک این روش پوسته پوسته می‌شوند و در نهایت آن چیزی که می‌ماند، یک پوست شاداب و جوان‌تر از پوست قبلی است.

انواع پیلینگ صورت

از نظر نحوه انجام پیلینگ و لایه برداری صورت می‌توان آن را به دو دسته فیزیکی و شیمیایی تقسیم بندی کرد. بسته به نیاز پوست و با مشورت پزشک، می‌توانید هر یک از این روش‌ها را برای لایه برداری استفاده کنید.

پیلینگ صورت مکانیکی (فیزیکی)

پیلینگ مکانیکی صورت شامل استفاده از مواد ساینده فیزیکی و میکرو ساینده‌ها است. این مواد شامل پارچه‌ها، اسفنج‌های میکروفیبر، ورقه‌های چسبنده، ژل‌های ضخیم و محلول‌های حاوی گرانول هستند که هر کدام نقش مهمی را در محافظت از پوست ایفا می‌کنند. این نوع لایه برداری، می‌تواند تاثیر زیادی روی از بین بردن سلول‌های سطحی پوست داشته باشد. معمولا پیلینگ صورت به شکل ترکیبی از لایه بردار شیمیایی و فیزیکی انجام می‌شود.

پیلینگ صورت شیمیایی

لایه برداری شیمیایی یکی از بهترین روش‌های لایه برداری است که در آن از ترکیب یک یا چند ماده و عنصر شیمیایی برای لایه برداری پوست استفاده می‌شود. محصولات مختلفی می‌توانند برای پیلینگ شیمیایی صورت استفاده شوند و بسته به نوع لایه برداری خفیف تا شدید متفاوت هستند. از جمله موادی که برای لایه برداری پوست استفاده می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA): یکی از بهترین مواد اسیدی که می‌تواند برای لایه برداری صورت استفاده شود، آلفا هیدروکسی اسید است. این نوع اسید شامل اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک است که با داشتن مولکول‌های کوچک، می‌توانند به عمق پوست نفوذ کنند.
  • اسیدهای بتا هیدروکسی (BHA): اسید سالیسیلیک شناخته شده ترین نوع لایه بردار شیمیایی است. این مولکول‌ها به دلیل ماهیت محلول در چربی، تمایل زیادی به جذب سبوم دارند و برای بهبود ظاهر پوست مختلط و چرب بسیار مناسب هستند. آن‌ها به کنترل سبوم اضافی کمک می‌کنند.
  • رتینوئیک اسید: به دلیل ظرفیت نفوذ بیشتر، متخصصان آرایشی و بهداشتی از آن در ترکیب با لایه بردار ر برای کاهش جای زخم، لک و چین و چروک استفاده می‌کنند.
  • فنل: با ارائه یک اثر شدید و نفوذ عمیق، فقط با تجویز پزشکی برای بازسازی ساختار پوست استفاده می‌شود.

مزایا و عوارض پیلینگ و لایه برداری صورت

مزایای پیلینگ صورت

استفاده از پیلینگ صورت با هدف لایه برداری پوست به صورت عمیق، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی شادابی، طراوت و زیبایی پوست شما داشته باشد. مانند بسیاری از اقدامات مراقبت پوستی، لایه برداری پوست نیز می‌تواند تاثیر بسزایی روی سلامت پوست شما داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از لایه برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترمیم آسیب‌های ناشی از نور خورشید

پوست ما روزانه در معرض اشعه‌های مضر UV قرار می‌گیرد. در حالی که ممکن است هر بار که از خانه بیرون می‌روید متوجه تفاوتی در پوست خود نشوید، با گذشت زمان، آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش افزایش می‌یابد و به عنوان نشانه‌هایی از پیری زودرس ظاهر می‌شود. پیلینگ صورت می‌تواند به طور قابل توجهی آسیب به پوست را کاهش دهد. لایه بردارها، سلول‌های قدیمی و آسیب دیده را از بین می‌برند و باعث جوان‌تر شدن پوست خواهند شد.

رفع مشکل رنگدانه‌ها

اگر با مشکلات هیپرپیگمانتاسیون دست و پنجه نرم می‌کنید، تنها نیستید. لایه بردارهای شیمیایی با از بین بردن لایه اولیه پوست پوست، مقداری از رنگدانه‌های تغییر رنگ داده شده را همراه با آن از بین می‌برد. بنابراین، اگر لکه‌های تیره و اسکار آکنه بیش از حد مورد استقبال قرار گرفته‌اند، وقت آن است که روی یک لایه‌برداری با مناسب سرمایه گذاری کنید تا شاهد طراوت و شادابی پوست خودتان باشید.

بهبود آکنه

آیا با آکنه دست و پنجه نرم می‌کنید؟ لایه برداری صورت حاوی اسید سالیسیلیک را انتخاب کنید. لایه بردارهای شیمیایی فرموله شده با اسید سالیسیلیک به عنوان ماده اصلی آن، می‌توانند آکنه‌های پوستی را کاهش دهند و از بروز لکه نیز جلوگیری نمایند. از آنجایی که آکنه معمولا یک مشکل در سطح پوست است، جدا از کاهش ظاهر اسکار آکنه، لایه برداری شیمیایی می‌تواند به باز کردن منافذ و حذف باکتری‌هایی که باعث آکنه می‌شوند کمک کند.

کاهش چین و چروک

با از بین بردن لایه خارجی آسیب دیده پوست شما، لایه جدیدی از پوست عاری از خطوط خشک و ظریف به وجود می‌آید. اگرچه همه چین و چروک‌ها در طول درمان با لایه برداری شیمیایی کاهش نمی‌یابند، اما این کار می‌تواند ظاهر آنها را کاهش دهد. بسته به سلامت پوست و حجم چین و چروک‌هایتان، باید با یک پزشک مجرب مشورت کنید تا تعیین کنید که آیا لایه برداری شیمیایی متوسط ​​یا عمیق بهترین راه حل برای اهداف خاص مراقبت از پوست شما هستند یا خیر.

بهبود اثربخشی سایر محصولات مراقبت پوستی

از آنجایی که لایه بردارهای شیمیایی لایه اولیه پوست مرده را از بین می‌برد، به سایر محصولات مراقبت از پوست اجازه می‌دهند تا بهتر به پوست نفوذ کرده و به طور موثرتری جذب شوند. با از بین رفتن پوست مرده، هر محصول در رژیم مراقبت از پوست شما موثرتر است.

محصولات پیلینگ صورت

نحوه آماده شدن برای پیلینگ و لایه برداری صورت

چطور برای پیلینگ و لایه برداری صورت آماده شویم؟

لایه برداری صورت و پیلینگ اقدامی است که برای حفاظت از سلامت پوست، شادابی و جلوگیری از تیرگی پوست انجام می‌شود. اگر می‌خواهید از مزایای پیلینگ صورت بهره مند شوید، لازم است که اقدامات زیر را انجام دهید.

  • آماده سازی ذهن: قبل از انجام پیلینگ و لایه برداری، لازم است که ذهن خودتان را برای انجام این کار آماده کنید و به فواید و مزایایی که برای پوست دارد، اعتقاد داشته باشید.
  • انتخاب بهترین روش پیلینگ: بهتر است که قبل از انجام پیلینگ با پزشک خود مشورت کنید. لایه بردارهای مختلفی هستند که می‌توانند برای پوست شما استفاده شوند، اما اینکه شما کدام لایه بردار را انتخاب کنید، یک بحث تخصصی است. با متخصص مراقبت از پوست خودتان در مورد نوع پوست، عادات مراقبت از پوست و سایر اطلاعات پزشکی مرتبط صحبت کنید تا بهترین روش لایه برداری را به شما پیشنهاد دهد.
  • اعلام داروهای مصرفی: برای اینکه از بروز هر گونه عارضه و یا حساسیت پوستی جلوگیری کنید، هر گونه داروی مصرفی را که قبل از لایه برداری پوست مورد استفاده قرار می‌دهید با پزشک در میان بگذارید. ممکن است بسته به مصرف برخی از داروهای خاص، مجاز به انجام لایه برداری پوست نباشید.
  • ممنوعیت لایه برداری پوست: عمل پیلینگ صورت با هدف حذف سلول‌های مرده و لایه‌های کهنه پوست انجام می‌شود. از آنجایی که این اقدام یک لایه برداری عمیق و مهم است، بهتر است که حداقل یک هفته قبل از قرار ملاقات خودتان، هیچ گونه لایه برداری انجام ندهید. علاوه بر این از داروهای خاص که باعث خشکی پوست می‌شوند، دوری کنید. مصرف سفید کننده‌های پوست حداقل 48 ساعت قبل از انجام این عمل ممنوع است.
  • عدم استفاده از لوازم آرایشی: بهتر است که چند روز قبل از پیلینگ صورت، آرایش کردن را کنار گذاشته و اجازه دهید تا پوست شما سم زدایی شود.
  • دوری از آفتاب: حتما قبل و بعد از پیلینگ صورت، از ضد آفتاب‌های مناسب استفاده کنید. لازم است که قبل از درمان، از آفتاب دوری کنید و از ضد آفتاب‌های مناسب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده نمایید.
  • هیدراته نگه داشتن بدن: بهتر است که قبل استفاده از لایه بردارهای شیمیایی، پوست خودتان را به خوبی هیدراته کنید. مطمئن شوید که آبرسان‌های مغذی به خوب پوست شما را نرم و لطیف می‌کنند. چند روز قبل از لایه برداری مجاز به استفاده از محصولاتی که پوست شما را خشک می‌کنند، نیستید.

مراقبت‌های بعد از پیلینگ صورت

پس از انجام پیلینگ صورت، پوست شما حساسیت بیشتری پیدا می‌کند. چرا که یک سری لایه‌های پوست برداشته شده‌اند و لازم است که لایه‌های جدید جایگزین شوند. توجه به نکات مراقبتی بعد از پیلینگ صورت می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی سلامت پوست داشته باشد که در ادامه به مهم‌ترین نکات آن اشاره می‌کنیم.

  • پس از انجام پیلینگ و لایه برداری حتما به صورت اصولی از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و با کار از پوست خودتان در برابر نور خورشید محافظت نمایید.
  • از سایر مواد لایه بردار برای پوست خودتان تا مدت‌ها استفاده نکنید.
  • پوست خودتان را با آب خنک شستشو دهید.
  • از یک پاک کننده ملایم برای پوست خودتان استفاده نمایید.
  • از رفتن به سونا و جکوزی خودداری کنید.
  • تمرینات ورزشی سنگین را انجام ندهید.
  • رطوبت پوست خودتان را با کمک آبرسان‌های مغذی حفظ کنید.
  • استفاده از رتینول را به حداقل برسانید.
  • دوش آب گرم نگیرید.
  • از دست زدن به صورت خودتان اجتناب کنید.
  • سعی کنید که مصرف غذاهای اسیدی را به حداقل برسانید.
  • از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید دوری کنید.

چطور برای پیلینگ آماده شویم؟

آیا عوارضی هم دارد؟

به طور کلی، لایه برداری پوست با روش پیلینگ عوارض جدی را به همراه ندارد. اگر فاصله زمانی میان جلسات لایه برداری حفظ شود، نگرانی از بابت بروز عوارض و خطرات آن وجود نداشته و می‌توانید بدون هیچ دغدغه و نگرانی، لایه برداری پوست را به بهترین شکل انجام دهید. پیلینگ صورت، به عنوان یکی از اقداماتی نسبتا تهاجمی شناخته می‌شود که باعث خشکی و قرمزی پوست نیز خواهد شد. همچنین ممکن است در اثر استفاده از مواد شیمیایی مختلف، پوست شما دچار تغییر رنگ نیز شود.

اگر از مواد شیمیایی نامناسبی برای پیلینگ کردن صورت استفاده شود، احتمال آسیب کبدی نیز وجود دارد. همه این موارد با مراجعه به یک کلینیک تخصصی برای انجام پیلینگ، برطرف خواهد شد و جای نگرانی ندارد.

چه افرادی نباید این کار را انجام دهند؟

اگرچه پیلینگ صورت می‌تواند فواید بسیار زیادی را برای پوست به همراه داشته باشد و باعث شادابی و طراوت آن شود، اما همه افراد مجاز به انجام این کار نیستند. مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت پوست با توجه به شرایط سلامتی، به شما کمک می‌کند تا فقط در صورت نیاز این کار را انجام دهید. انجام پیلینگ و لایه برداری صورت به افراد زیر توصیه نمی‌شود:

  • مادران باردار و شیرده مجاز به انجام لایه برداری پوست نیستند.
  • افراد دارای درماتوزهای التهابی مانند پسوریازیس، درماتیت اتوپیک، پمفیگوس و سایر مشکلات پوستی حساس بهتر است که حتما با مشورت پزشک پیلینگ صورت را انجام دهند.
  • در صورتی که مبتلا به روزانه هستید و رگ‌های خونی صورت شما بزرگ و ظاهر برافروخته پیدا کرده‌اند، بهتر است که برای پیلینگ صورت با پزشک مشورت کنید.
  • در صورتی که مبتلا به عفونت فعال باکتریایی، ویروسی، اورپتیک و قارچی هستید، حتما با مشورت پزشک لایه برداری را انجام دهید.
  • در صورت ابتلا به سرطان‌های صورت به ویژه ملانوم، مجاز به انجام پیلینگ صورت نیستید.
  • اگر دچار زخم‌های باز روی پوست خودتان هستید، بهتر است که لایه برداری را انجام ندهید.

داروها و پیلینگ صورت

در صورتی که قصد انجام پیلینگ صورت را دارید، باید حتما به احتیاط مصرف داروها توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر داروهای زیر را مصرف کرده‌اید، مجاز به انجام پیلینگ و لایه برداری صورت نیستید.

  • در صورت مصرف راکوتان برای درمان آکنه در 6 ماه گذشته
  • در صورت مصرف داروی ایزوترتینوئین برای درمان آکنه در 12 ماه گذشته
  • در صورت استفاده از محصولات مراقبت از پوست سفید کننده و روشن کننده در 48 ساعت گذشته
  • در صورت داشتن سابقه طولانی مصرف داروهای با خاصیت حساسیت به نور مانند داکسی سایکیلین و …

نتیجه گیری

پیلینگ صورت به عمل لایه برداری گفته می‌شود که برای محافظت از صورت و پوست آن انجام می‌شود. این عمل تاثیر زیادی روی سلامت پوست، شادابی و طراوت آن دارد و می‌تواند پوست را چندین درجه روشن‌تر از حد معمول کند. اگر می‌خواهید از فواید پیلینگ برای صورت و پوست خودتان بهره مند شوید، لازم است که به کلینیک‌های تخصصی در این زمینه مراجعه کنید و از شادابی، طراوت و زیبایی پوست خودتان بعد از لایه برداری بهره مند شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *