مراقبت از پوست

نحوه جلوگیری از جوش صورت با 14 روش

نحوه جلوگیری از جوش صورت با 14 روش ارایشی کلبه نیک

مقدمه

جوش صورت به غیر از اینکه روی ظاهر و زیبایی شما تاثیرگذار است، ممکن است به مرور زمان باعث ایجاد لکه‌های پوستی نیز شود. جلوگیری از جوش صورت از جمله موضوعاتی است که احتمالا برای بسیاری از شما یک دغدغه مهم است. به خصوص در سنین جوانی و نوجوانی که زیبایی چهره و شادابی آن برای همه شما در اولویت است.

خوشبختانه روش‌های مختلفی برای پیشگیری از بروز جوش صورت وجود دارند که اگر به آن‌ها توجه کنید در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد رفع جای جوش و جوش‌های باقی مانده خواهید بود و از بروز مجدد جوش نیز جلوگیری خواهید کرد. اگر می‌خواهید با بهترین تکنیک‌های جلوگیری از جوش صورت آشنا شوید، در ادامه مقاله همراه ما باشید.

نکات مهم برای جلوگیری از جوش صورت

جوش صورت معمولا به دلیل بسته شدن منافذ باز پوست و ترشح بیش از حد چربی رخ می‌دهد. بسیاری از شما با این مشکل مواجه هستید، ولی نمی‌دانید که چطور آن را برطرف کنید. خوشبختانه با مراقبت صحیح از پوست جوش دار و شناسایی نوع پوست (معمولا چرب یا مختلط)، می‌توانید این مشکل را تا حد زیادی کنترل کنید. در ادامه به نکات مهم برای جلوگیری از جوش صورت نیز اشاره می‌کنیم.

1.  صورت خود را به درستی بشویید

جوش‌ها ممکن است در هر جایی از بدن شما ظاهر شوند؛ اما معمولا این مشکل در صورت دیده می‌شود. دانشمندان باکتری به نام پروپیونی را به عنوان باکتری آکنه شناسایی کرده‌اند که می‌تواند باعث تولید جوش در صورت شود. این باکتری زمانی که سبوم روی پوست وجود دارد، شروع به فعالیت کرده و باعث جوش خواهد شد. با از بین بردن چربی اضافی پوست، رفع کثیفی و عرق‌های روزانه پوست خودتان می‌توانید از بروز جوش جلوگیری کنید.

البته فراموش نکنید که شستشوی بیش از حد پوست نیز مضر است. اگر هر روز چندین برابر پوست صورت خودتان را شستشو دهید، سبوم طبیعی پوست شما از بین می‌رود و پوست مجبور به تولید چربی بیشتری می‌شود تا چربی پوست را متعادل کند. می‌توانید از تونر ضدجوش و درمانی اکسیس وای AXIS-Y Daily Purifying Treatment Toner 200ml نیز برای تمیز کردن پوست در کنار سایر محصولات شوینده استفاده کنید.

برای دیدن تونرهای سایت کلیک کنید….

2. نوع پوست خود را بشناسید

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای جلوگیری از جوش صورت، شناسایی نوع پوست شما است. باید نوع پوست خودتان را بشناسید تا متوجه شوید از کدام محصولات مراقبتی برای پوست خود استفاده کنید و از کدام محصولات اجتناب نمایید. اگر هنوز در مورد نوع پوست خود مطمئن نیستید و با نکات زیر نتوانستید پوست خود را بشناسید، بهتر است که با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

برای تشخیص نوع پوست خود م توانید مقاله مربوط به ” نحوه تشخیص نوع پوست (نوع پوست من چیه؟)” را مطالعه نمایید.

  • اگر پوست خشکی داشته باشید، معمولا همراه با آکنه دچار پوسته پوسته شدن و سفتی پوست نیز خواهید شد.
  • اگر پوست شما چرب است، در پایان روز بسیار براق به نظر می‌رسد.
  • اگر پوست شما مختلط باشد، در بخشی از پوست شاهد خشکی و در بخشی دیگر شاهد چربی بیش از حد خواهید بود. ناحیه چرب صورت معمولا ناحیه T پیشانی که شامل بینی و چانه است، می‌باشد.

افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر از سایر افراد در معرض جوش صورت قرار می‌گیرند؛ اما این بدین معنا نیست که افراد دارای پوست خشک یا مختلط با این مشکل مواجه نمی‌شوند. اگر پوست حساس و مستعد آکنه دارید، از محصولات حاوی مواد فعال بیش از حد استفاده نکنید. مثلا لایه بردارهای قوی و تونرهای حاوی اسید سالیسیلیک ممکن است باعث آسیب به پوست شما شود. بسته به نوع پوست خودتان آبرسان و مرطوب کننده مناسب را انتخاب نمایید.

جلوگیری از جوش صورت با 14 روش

3. از مرطوب کننده استفاده کنید

مرطوب کننده‌ها می‌توانند به هیدراته ماندن پوست شما کمک کنند. اگر پوست شما بیش از حد خشک شود، پوست برای متعادل کردن خشکی روغن و یا سبوم تولید می‌کند. سبوم بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های زیر پوستی شود. با این حال بسیاری از مرطوب کننده‌های حاوی روغن، عطر مصنوعی و مواد دیگر ممکن است پوست شما را تحریک کنند و باعث جوش شوند. پس بسیار مهم است که از یک مرطوب کننده مناسب برای آبرسانی پوست خودتان استفاده کنید. یک قانون کلی برای انتخاب بهترین آبرسان و مرطوب کننده برای پوست چرب وجود دارد و آن هم این است که هر چقدر مرطوب کننده مواد تشکیل دهنده کمتری داشته باشد، بهتر است.

4. از درمان‌های بدون نسخه آکنه استفاده کنید

برای جلوگیری از جوش صورت باید به فکر درمان نیز باشید. به هر حال پوست مستعد آکنه شما ممکن است هر لحظه شاهد مجدد آکنه باشد. استفاده از محصولات درمانی بیش از حد می‌تواند باعث تحریک و خشکی بیش از حد پوست شود. از این رو حتما باید دستورالعمل سازنده را دنبال کنید. در ادامه به برخی از محصولات و موادی که می‌توانند برای جلوگیری از جوش صورت شما مفید باشند، اشاره می‌کنیم.

  • بنزوئیل پراکسید. بنزوئیل پراکسید روی آکنه‌های التهابی مانند جوش‌های کیستی و برجستگی‌های قرمز بهترین اثر را دارد. چرا که این ماده می‌تواند تاثیر بسیار زیادی برای از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه داشته باشد.
  • اسید سالیسیلیک. این ماده برای درمان کلیه جوش‌های سرسیاه و سرسفید ایده آل است؛ چرا که منافذ را باز کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. سرم سالیسیلیک اسید ۲ ٪ اوردینری ضد جوش و لایه بردار یکی از بهترین محصولاتی است که برای جلوگیری از جوش صورت و درمان آن استفاده می‌شود.
  • گوگرد. گوگرد یک ماده طبیعی است که ملایم‌تر از دو ماده فوق عمل می‌کند. می‌تواند سلول‌های مرده پوست را خشک کند تا منافذ را باز کند و سبوم اضافی را جذب کند.

ژل ضد جوش دیفرین یکی از بهترین ژل‌های ضد جوش است که برای درمان و جلوگیری از جوش صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توانید آن را در کنار محصولات فوق استفاده کنید.

5. هیدراته بمانید

شاید برای شما عجیب به نظر برسد که با وجود داشتن پوست جوش دار، باید آب بخورید تا پوست شما هیدراته بماند. اگر بدن شما کم آب باشد، ممکن است به عدد چربی پوستتان سیگنال بدهد و چربی بیشتری تولید کند. همچنین احتمالا باعث کدر شدن پوست و ایجاد التهاب و تغییر رنگ در آن خواهد شد. برای هیدراته نگه داشتن بدن خودتان حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید.

6. قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید

جذب اشعه‌های مضر خورشید ممکن است در کوتاه مدت باعث خشک شدن پوست و جوش‌های صورت شود؛ اما در دراز مدت عوارض جدی را برای پوست به همراه خواهد داشت. قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب باعث کم آبی پوست می‌شود که به مرور زمان باعث تولید چربی بیشتر و مسدود شدن منافذ پوست می‌شود. استفاده از کرم ضد آفتاب و یا کرم‌های فلوئیدی می‌تواند به محافظت از پوست شما در تمام طول سال کمک کند. البته همانطور که می‌دانید برخی از کرم‌های ضد آفتاب بسیار چرب هستند؛ اما اگر بهترین کرم را برای پوست جوش دار بخرید، دیگر نگران این موضوع نخواهید بود.

برای جلوگیری از جوش صورت چه کنیم؟

7.  به جوش‌ها دست نزنید

احتمالا همه شما ترغیب می‌شوید که آن جوش سرسفید بزرگ را روی پوست خودتان فشار دهید، اما توصیه ما این است که از انجام این کار جدا خودداری کنید. جوش‌های ترکیده معمولا خونریزی می‌کنند، اما باعث ملتهب شدن منافذ اطراف، بزرگ شدن جای زخم، لک شدن پوست و … خواهند شد. پس حتما برای جلوگیری از جوش صورت به خصوص برای موارد بعدی به جوش‌های صورت خودتان دست نزنید.

8.  روغن درخت چای را امتحان کنید

روغن‌های طبیعی زیادی در بازار موجود هستند که می‌توانند برای جلوگیری از جوش صورت شما مورد استفاده قرار گیرند. روغن درخت چای یکی از بهترین این روغن‌ها است که ضمن داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی، می‌تواند برای کشتن باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها مورد استفاده قرار گیرد. شما می‌توانید این روغن را روی جوش‌ها بمالید. همچنین می‌توانید چند قطره از آن را به مرطوب کننده روزانه خودتان اضافه کنید. فراموش نکنید که قبل از زدن روغن درخت چای روی پوست خودتان، حتما و حتما تست حساسیت را انجام دهید. چون ممکن است پوست شما به این نوع روغن حساسیت نشان دهد و شما متوجه آن نباشید.

9. استفاده از محصولات آرایشی را محدود کنید

در حالی که ممکن است وسوسه شوید از محصولات آرایشی مختلف برای پوشاندن جوش‌ها استفاده کنید، باید بدانید که انجام این کار باعث بسته شدن منافذ باز پوست شده و جوش‌های پوستی را تشدید می‌کند. اگر نمی‌خواهید آرایش کردن را از برنامه روزانه خودتان حذف کنید، از کرم پودرها و کانسیلرهایی استفاده کنید که غیر کومدوژنیک و بدون عطر باشند تا پوست شما را تحریک نکنند. همچنین باید مطمئن شوید که هر گونه آرایش در پایان روز و قبل از خواب به طور کامل از روی پوست پاک می‌شود. استفاده از اسپری مو، ژل مو و هر محصول دیگری که ممکن است در تماس با پوست شما باعث تحریک شود را نیز محدود کنید.

10.  به صورت خود دست نزنید

دست زدن به صورت می‌تواند باعث مسدود شدن ناخالصی‌ها و منافذ باز پوست شما شود. اجتناب از دست زدن به صورت کار سختی و به شما حق می‌دهیم که بخواهید هر بار صورت خودتان را لمس کنید. اما سعی کنید که هر بار جلوی خودتان را بگیرید تا این کار عادت شما شود. شستشوی منظم دست‌ها نیز می‌تواند برای افرادی که عادت دارند همیشه پوست صورت خودشان را لمس کنند، اهمیت زیادی داشته باشد.

11.  از داروهای هورمونی (به تشخیص پزشک) استفاده کنید

برای جلوگیری از جوش صورت بسیار مهم است که از داروهایی استفاده کنید که باعث قطع عوامل ایجاد جوش می‌شوند. گاهی اوقات بهم ریختن هورمون‌ها باعث بروز مشکلات جدی در پوست شما می‌شود و راهی به غیر از خوردن داروهای هورمونی برای تنظیم آن‌ها ندارید. اگر پس از انجام آزمایش خون متوجه شدید که هورمون‌های بدن شما بهم ریخته‌اند، باید از داروهای هورمونی برای کنترل وضعیت استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است مجددا جوش‌های روی صورت عود کنند. البته برای مصرف داروهای هورمونی حتما به مشورت پزشک تاکید داشته باشید و بدون تجویز پزشک از داروهای مختلف استفاده نکنید.

12. از آنتی بیوتیک استفاده کنید

اگر روش‌های جلوگیری از جوش صورت موثر نبودند، وقت آن رسیده که با متخصص پوست مشورت کرده و از آنتی بیوتیک‌های مغذی برای کاهش التهاب و باکتری‌های پوست خودتان استفاده کنید. آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند به دو صورت موضعی و خوراکی مصرف شوند؛ اما در نهایت هر دو روی کاهش میزان باکتری‌های پوست شما نقش بسیار مهمی خواهند داشت.

13. از مصرف برخی غذاها خودداری کنید

برای جلوگیری از جوش صورت بسیار مهم است که رژیم غذایی مناسب داشته باشید و از مصرف برخی از غذاها خودداری کنید. رژیم غذایی شما ممکن است عامل ایجاد اکنه باشد. از جمله غذاهایی که ممکن است باعث بروز آکنه شوند شامل غذاهای فرآوری شده، برخی از محصولات لبنی، الکل، قندهای تصفیه شده و … هستند. کاهش مصرف برخی از این غذاها در رژیم غذایی ضد آکنه ممکن است باعث کاهش جوش‌های پوستی شود. می‌توانید برخی از مواد غذایی را از رژیم خود حذف کنید تا به وضوح علت بروز مشکل را شناسایی نمایید.

14. استرس خود را کاهش دهید

احتمالا تا به حال شنیده‌اید که اگر استرس داشته باشید، جوش روی صورت شما پدیدار می‌شود؛ اما این موضوع کاملا از نظر علمی رد شده است. در واقع شما با داشتن استرس جوش نمی‌زنید، اما ممکن است استرس باعث شود تا جوش‌های صورت شما تشدید شوند. بنابراین، از راه‌های کاهش استرس برای جلوگیری از جوش صورت استفاده کنید. مدیتیشن کنید. در باشگاه‌های ورزشی حضور داشته باشید و در جلسات ماساژ درمانی حضور پیدا کنید.

مدیریت جوش صورت و جلوگیری از آن

مدیریت جوش صورت

ممکن است نتوانید از جوش صورت جلوگیری کنید. گاهی اوقات نیز ممکن است مجبور شوید که جوش صورت خودتان را کنترل کنید. موارد زیر می‌توانند به افراد برای کاهش التهاب در اطراف جوش ها کمک کنند و باعث بهبود آن‌ها شوند. از جمله روش‌های مناسب برای مدیریت جوش صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قبل از اینکه به صورت خودتان دست بزنید، دست‌های خود را بشویید.
  • از کمپرس گرم برای جوش‌های صورت خودتان استفاده کنید.
  • از درمان‌های خانگی مناسب مانند استفاده از خمیر دندان روی جوش خودتان کمک بگیرید.
  • از کرم‌های موضعی برای مدیریت جوش استفاده کنید و آن‌ها را از بین ببرید.
  • برای کاهش تورم در پوست حتما پوست خودتان را دو بار در روز بشویید.
  • از تونرهای کنترل کننده چربی در طول روز استفاده کنید.
  • هفته‌ای دو بار پوست خودتان را لایه برداری کنید تا منافذ بسته پوست باز شوند.
  • از محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید برای از بین بردن باکتری‌های آکنه استفاده کنید.

سخن پایانی

نحوه جلوگیری از جوش صورت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید برای حفظ زیبایی صورت و جلوگیری از لکه شدن آن به تاکید داشته باشید. برای جلوگیری از جوش در صورت خودتان از محصولات مراقبتی استفاده کنید و آبرسان و محصولات مخصوص پوست چرب دار در اولویت قرار دهید. هر چقدر پوست شما شاداب‌تر و جوان‌تر باشند، زیباتر نیز به نظر خواهند رسید. شما می‌توانید از سایت کلبه نیک بهترین محصولات جلوگیری کننده از جوش صورت و یا درمان کننده آن را تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *