مراقبت از پوست

بهترین درمان منافذ باز پوست

بهترین درمان منافذ باز پوست ارایشی کلبه نیک

مقدمه

منافذ باز روی صورت یکی از دغدغه‌های مهم زیبایی شناختی در افراد هستند. زیرا معمولا تاثیر زیادی روی زیبایی چهره می‌گذارند و ممکن است ظاهر ناخوشایندی را نیز ایجاد کنند. آیا تا به حال برای کاهش ظاهر منافذ باز پوست صورت خودتان تلاش کرده‌اید؟ یا تا به حال راه مناسبی برای درمان منافذ باز پوست پیدا نکرده‌اید؟ اگر در معرض خطر منافذ باز پوست هستید، در این مقاله چند نکته کاربردی وجود دارند که بد نیست به آن‌ها توجه داشته باشید. در ادامه مقاله قصد داریم بیشتر در مورد درمان منافذ باز پوست و علت به وجود آمدن آن صحبت کنیم.

منافذ باز پوست چیست و آیا طبیعی است؟

منافذ در واقع سوراخ‌های میکروسکوپی روی سطح پوست هستند که به روغن طبیعی و سموم پوست اجازه عبور از بدن را می‌دهند. با آزاد کردن روغن‌های طبیعی روی سطح پوست، منافذ پوست اجازه تنفس را صادر می‌کنند و باعث حفظ رطوبت پوست به بهترین شکل ممکن خواهند شد. هر منافذ دارای غدد چربی و فولیکول‌های مو هستند. منافذ با اندازه کوچک بافتی صاف برای پوست ایجاد می‌کنند.

منافذ باز به منافذ بزرگی اطلاق می‌شود که پوست را زبر و سوراخ سوراخ نشان می‌دهد. این منافذ اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی دارند، مانند O، U و Y. انواع مختلفی از منافذ باز وجود دارد. منافذ O شکل گرد هستند و تمایل دارند در ناحیه T صورت ظاهر شوند، جایی که پوست چرب یا مستعد جوش زدن آکنه است. منافذ U شکل نتیجه خشکی پوست است. منافذ Y شکل به دلیل از دست دادن کلاژن با افزایش سن، روی گونه‌ها ظاهر می‌شوند.

علت بروز منافذ باز پوست چیست؟

عوامل متعددی مسئول منافذ باز هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بزرگ شدن یا بیش از حد فعال بودن غدد چربی: ترشح بیش از حد سبوم باعث گشاد شدن منافذ فولیکول مو و در نتیجه ظاهر شدن منافذ بزرگ و باز در پوست می‌شود.
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید: آسیب خورشید منجر به تولید چربی اضافی در پوست می‌شود و ممکن است به فیبرهای کلاژن و الاستین آسیب برساند. هم سبوم اضافی و هم از دست دادن فیبرهای پروتئینی ساختاری پوست می‌تواند منجر به باز شدن منافذ پوست شود.
  • افزایش سن: افزایش سن باعث می‌شود تا ظاهر منافذ باز پوست را کشیده‌تر و بزرگ‌تر نشان دهد و این موضوع منجر به از دست دادن کلاژن و الاستین خواهد شد. همانطور که کلاژن و الاستین منافذ باز پوست را حفظ می‌کنند، ممکن است در اثر افزایش سن تحلیل بروند و منافذ را شل، کشیده و برجسته نشان دهند. منافذ در افراد مسن به دلیل کاهش خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست ممکن است مانند یک دهانه بزرگ دیده شوند.
  • فولیکول‌های ضخیم مو: فولیکول‌های مو ضخیم‌تر دارای دهانه فولیکولی بزرگ‌تری هستند که منجر به باز شدن منافذ می‌شود. منافذ منبسط می‌شوند تا جریان روغن طبیعی را تسهیل کنند.
  • ژنتیک و وراثت: استعداد ژنتیکی و قومیت عوامل ذاتی مهمی هستند که منافذ باز را ایجاد می‌کنند.
  • تغییرات هورمونی: عدم تعادل هورمونی باعث بیش فعالی غدد سباسه می‌شود و تولید بیش از حد سبوم باعث ایجاد منافذ باز می‌شود.

بهترین روش درمان منافذ باز پوست

درمان منافذ باز پوست امکان‌پذیر است؟

منافذ پوست در واقع باید وجود داشته باشند؛ اما این منافذ باز بزرگ هستند که می‌توانند مشکل ساز باشند. هدف از درمان منافذ باز، کوچک‌تر کردن آن‌ها است؛ اما نه به طور کامل از بین بردن آن‌ها. در اینجا به بهترین روش‌های درمانی برای کوچک کردن منافذ باز پوست اشاره می‌کنیم.

لایه برداری شیمیایی

یکی از روش‌های درمان منافذ باز پوست، لایه برداری شیمیایی است. در این روش می‌توان از محلول‌های اسیدی خاصی که روی منافذ باز پوست اعمال می‌شوند، استفاده کرد. انواع مختلفی از لایه بردارهای شیمیایی از جمله سطحی، متوسط و عمیق در بازار موجود هستند که متخصص بسته به عمق و اندازه منافذ باز، می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

لایه‌بردار شیمیایی می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از لایه‌های بالایی حذف کرده و منافذ باز را درمان کند. در واقع اجازه بازسازی پوست و سنتز کلاژن را فراهم می‌کند. اسیدهای ملایم و با قدرت متوسط باید هر چند هفته یکبار به طور مکرر روی منافذ باز پوست اعمال شوند تا بتوانند ظاهر پوست را بهبود ببخشند و منافذ باز پوست را درمان کنند.

 میکرونیدلینگ

یکی دیگر از بهترین راه‌های درمان منافذ باز پوست، میکرونیدلینگ است. این روش درمانی می‌تواند اندازه منافذ باز را کاهش می‌دهد و در عین حال تولید سبوم را سرکوب می‌کند. میکرونیدلینگ تشکیل کلاژن و الاستین را تقویت می‌کند و باعث بهبود بازسازی پوست خواهد شد. این درمان به ویژه در درمان منافذ باز ناشی از افزایش سن مفید است. میکرونیدلینگ با یک دستگاه میکرو قلم ارتعاشی انجام می‌شود که دارای یک سوزن با عرض 0.25 میلی متر تا 3 میلی متر است. سوزن به ایجاد ریز سوراخ‌هایی در پوست کمک می‌کند که بدن آن‌ها را به‌عنوان ریز زخم می‌گیرد و با افزایش تولید کلاژن پاسخ می‌دهد.

اثربخشی نتایج میکرونیدلینگ سنتی را می‌توان با ترکیب درمان با فرکانس رادیویی (RF) افزایش داد. میکرونیدلینگ Rf برای ایجاد آسیب‌های ریز در پوست و انتقال همزمان گرمای تولید شده توسط فرکانس رادیویی به درم پوست عمل می‌کند. همین روش میکرونیدلینگ حتی با درمارولر نیز قابل انجام است. درمارولر یک دستگاه مراقبت از پوست با دسته و سر غلتکی با سوزن‌های ریز ثابت روی سطح آن است. سوزن‌ها به ایجاد سوراخ‌های بسیار ریز در پوست 0.3 میلی متر یا کوچکتر کمک می‌کنند. این اجازه می‌دهد تا پاسخ ترمیم زخم پوست شروع شود و کلاژن تولید شود و در نهایت پوست صاف می‌شود.

 لایه برداری پوست با لیزر فرکشنال CO2

برخی از لیزرها می‌توانند به درمان منافذ باز پوست کمک کنند، از جمله لیزر فرکشنال CO2. این لیزرها فرسایشی هستند و لایه‌های بیرونی پوست را از بین می‌برند و باعث رشد پوست جدید می‌شوند. به طور همزمان، آن‌ها انرژی حرارتی تولید می‌کنند که برای گرم کردن درم پوست و ترویج سنتز کلاژن و الاستین تازه به پوست نفوذ می‌کنند. فیبر جدید کلاژن و الاستین تشکیل شده به داشتن پوست سالم‌تر، محکم‌تر و سفت‌تر کمک می‌کند. این روش ابتدا شامل تمیز کردن محل درمان و سپس اعمال بی حسی موضعی است. بی حسی پوست کمک می‌کند و تضمین می‌کند که درمان ناراحت کننده نیست.

پزشک از یک دستگاه لیزر دستی برای هدف قرار دادن دقیق ناحیه درمان استفاده می‌کند. یک آنتی بیوتیک موضعی پس از متمرکز شدن نور لیزر بر روی کل ناحیه درمان اعمال می‌شود. برای دستیابی به نتایج مطلوب به چندین جلسه درمانی نیاز است. این روش درمانی بسیار موثر و ساده است و میزان رضایت بیمار نیز در آن بالا است.

درمان منافذ باز پوست امکان‌پذیر است؟

روش‌های خانگی برای درمان منافذ باز پوست

شاید بهترین درمان منافذ باز پوست برای برخی از افراد درمانی باشد که بدون عارضه و به صورت خانگی انجام می‌شود. روش‌های خانگی زیادی می‌توانند به درمان و کنترل منافذ باز پوست کمک کنند که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ماسک آرد نخود

یکی از بهترین روش‌های درمان منافذ باز پوست، استفاده از ماسک آرد نخود است. این ماسک می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی لایه برداری پوست داشته باشد و باعث تمیز کردن آن شود. برای حذف چربی‌های اضافه پوست نیز باید از این نوع ماسک استفاده نمایید. ماسک آرد نخود یک خمیر نرم و یکنواخت است. می‌توانید آن را پس از پختن نخود و له کردن آن و با ترکیب با ماست و روغن زیتون تهیه نمایید. این خمیر را به صورت یکنواخت روی  صورت خودتان بمالید و از تاثیر آن بهره مند شوید.

استفاده از یخ

اگر به دنبال درمان طبیعی برای کوچک کردن منافذ هستید، می‌توانید از تکه‌های یخ روی پوست خودتان استفاده کنید. این کار می‌تواند به مدیریت مشکلات منافذ باز کمک زیادی کند؛ زیرا آن‌ها را کوچک می‌کند. چند تکه یخ را روی پوست بغلتانید. این کار به سفت شدن آن کمک می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند پوست را تسکین داده و شاهد سلامت آن باشید. بعد از استفاده از ماسک صورت نیز می‌توانید از تکه‌های یخ روی صورت استفاده کنید. منافذ را می‌بندد و به شما کمک می‌کند تا پوستی یکدست داشته باشید.

جو دوسر

جو دوسر یکی از بهترین ترکیباتی است که برای پوست شما مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند سوزش و خارش را تسکین دهد. برای اینکه از پوست خودتان در برابر آسیب محافظت کنید، می‌توانید از جو دوسر استفاده نمایید. جو دوسر می‌تواند به هیدراته نگه داشتن پوست کمک زیادی کند و باعث حفظ سلامت پوست و جلوگیری از آسیب به آن شود. برای تسکین پوست می‌توانید از ماسک جو دوسر استفاده نمایید.

لایه برداری پوست

لایه برداری پوست می‌تواند یک درمان عالی برای بستن منافذ باز پوست شما باشد می‌توانید از کرم‌های لایه برداری پوست یا پیلینگ مناسب برای لایه برداری پوست خودتان استفاده کنید. برای این کار کافیست که بلغور جو دوسر را با عسل و سفیده تخم مرغ ترکیب کرده و اجازه دهید یک خمیر بدست بیاید. سپس این خمیر را به آرامی روی صورت خودتان بمالید و اجازه دهید تا بماند.

پاکسازی صورت

پوست چرب می‌تواند منافذ شما را مسدود کند و آن‌ها را روی پوست بیشتر نمایان کند. اگر پوست چرب دارید، ممکن است لازم باشد آن را دو یا سه بار در روز تمیز کنید. با این حال، هنگام شستن صورت، ملایم رفتار کنید تا از آسیب پوست و تورم که می‌تواند منافذ شما را بیشتر نمایان کند، جلوگیری کنید. همچنین برای جلوگیری از تحریک پوست و مسدود شدن منافذ از پاک کننده‌های غیر کومدون زا استفاده کنید.

رعایت رژیم غذایی

سبوم بیش از حد می‌تواند منافذ شما را بزرگ‌تر نشان دهد. باید بدانید که سبوم از غدد چربی زیر لایه پوست شما ترشح می‌شود. رژیم غذایی شما می‌تواند بر تولید سبوم تاثیر بسیار زیادی بگذارد. خوردن غذای خوب ممکن است به کاهش ترشح سبوم و خلاص شدن از شر منافذ باز کمک کند. اجتناب از غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی بالا هستند، مانند چیپس، همبرگر، پیتزا، نان سفید، دونات، نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی، چای شیرین و غیره برای جلوگیری از بزرگ شدن منافذ باز پوست بسیار مهم است.

روش‌های خانگی برای درمان منافذ باز پوست

نحوه مراقبت از پوست بعد از درمان منافذ باز پوست

اگر از هر یک از روش‌های ذکر شده برای درمان منافذ باز پوست خودتان استفاده کردید، حتما باید برای حصول بهترین نتایج، از پوست خودتان مراقبت نمایید. برای این کار می‌توانید دستورالعمل‌های متخصص پوست را برای پوشاندن و مراقبت از نواحی تحت درمان دنبال کنید. سعی کنید که تا چند ساعت از دوش گرفتن آب گرم خودداری کنید. برای جلوگیری از ناراحتی چشم، از محصولات پیشنهادی مناسب استفاده نمایید. در شب اول بعد از درمان مشکل خودتان، کمی سر خودتان را به سمت بالا قرار دهید.

جلوگیری از باز شدن منافذ پوست

علاوه بر اینکه روش‌های درمان مختلفی برای از بین بردن منافذ باز پوست وجود دارند، شما می‌توانید از تکنیک‌های پیشگیری نیز کمک گرفته و اجازه ندهید تا منافذ باز پوست شما بزرگ‌تر شوند. هنگام بیرون رفتن از خانه و در طول روز از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. ضد آفتاب می‌تواند از کم آبی پوست جلوگیری کرده و باعث تولید سبوم طبیعی در پوست شود. از جمله سایر نکاتی که برای جلوگیری از باز شدن منافذ باز پوست باید به آن‌ها توجه داشته باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با نوشیدن آب فراوان پوست را به خوبی هیدراته نگه دارید.
  • قبل از رفتن به رختخواب، همیشه آرایش خود را پاک کرده و پوست خودتان را با شوینده‌های مناسب شستشو دهید.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. غذاهای سرشار از چربی و کربوهیدرات نخورید.
  • با ورزش منظم بدن خود را فعال نگه دارید.
  • از استرس دوری کنید و روزانه بخوابید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد بهترین درمان منافذ باز پوست با شما صحبت کردیم. پوست صورت شما تحت تاثیر فاکتورهای التهابی، سبوم و ترشح بیش از حد چربی قرار می‌گیرد و این موضوع باعث بروز مشکلات پوستی شدید خواهد شد. اگر پوست چربی دارید، احتمال اینکه شاهد منافذ باز پوست نیز باشید وجود دارد. بهتر است که از محصولات مراقبت پوست مخصوص استفاده کنید تا احتمال صدمه دیدن به پوست شما به حداقل برسد.

فروشگاه اینترنتی کلبه نیک، عرضه کننده انواع محصولات پوستی چرب است که محصولات خود را با کیفیت بالا و ماندگاری حداکثری به مشتریان عرضه می‌کند. اگر نیاز به خرید محصولات مراقبتی پوست مناسب دارید، می‌توانید از طریق سایت ارایشی و بهداشتی کلبه نیک محصولات اورجینال و باکیفیت را سفارش دهید. مطمئن باشید که داشتن روتین منظم پوست می‌تواند تاثیر زیادی روی درمان مشکلات پوستی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *