مراقبت از پوست

جلوگیری از لک پوست در تابستان

جلوگیری از لک پوست در تابستان ارایشی کلبه نیک

مقدمه

فصل تابستان یکی از فصل‌های محبوب برای افرادی است که اهل گشت و گذار و تفریح در خیابان و شهرهای مختلف هستند. در این فصل دانش آموزان تعطیل و خانواده‌ها وقت بیشتری برای خوش گذرانی دارند. با وجود اینکه گرمای هوا به شما این امکان را می‌دهد تا بیشتر خارج از منزل باشید، ولی هیچ گاه فراموش نکنید که همین گرمای هوا می‌تواند برای شما مضر و خطرناک باشد. لک پوست در تابستان یکی از عوارض ناشی از قرارگیری در معرض نور خورشید است.

اگر نگران این هستید که پوست شما در اثر لک پوستی دچار آسیب دیدگی شود، توصیه ما این است که حتما این مقاله را بخوانید. چرا که دستورالعمل‌های مختلفی برای جلوگیری از لک پوست در تابستان وجود دارند که با کمک آن‌ها، حتی در تابستان نیز پوست زیبا و شادابی خواهید داشت.

لک پوستی چیست و چرا به وجود می‌آید؟

تا به حال نام ملانین را شنیده‌اید؟ ملانین رنگدانه‌های پوست هستند که مقدار طبیعی آن‌ها در پوست باعث می‌شود تا پوستی صاف و یکدست داشته باشید. در عوض افزایش ملانین در بخش‌هایی از پوست باعث ایجاد لک‌های پوستی شده و شما یک سری لکه‌های قهوه‌ای و تیره رنگ را در چنین شرایطی در پوست خودتان مشاهده می‌کنید. این لک‌ها می‌توانند قهوه‌ای، قرمز، کرمی رنگ و … باشند که هر کدام به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتند. در هر صورت این ملانین است که می‌تواند باعث ایجاد لک و تیرگی پوستی شود.

پیشگیری از لک پوست در تابستان

علت لک پوست در تابستان

تابستان فصل بسیار خوبی است. گرمای هوا باعث کاهش احتمال بروز بیماری‌های مختلف شده و افراد می‌توانند به تفریح و گشت و گذار بپردازند؛ ولی باز هم مراقبت از پوست در فصل تابستان در اولویت بوده و این یعنی اینکه اگر به درستی از پوست خود مراقبت نمی‌کنید، احتمالا شاهد لک‌های پوستی و تیرگی در ناحیه پوست خودتان خواهید بود.

لکه‌های پوستی تابستانه می‌توانند به علت‌های مختلفی مشاهده شوند. قبل از اینکه بخواهید از این لک‌ها جلوگیری کنید، می‌بایست در مورد علل آن‌ها اطلاعات کسب نمایید که در ادامه به طور کامل در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

اشعه uv آفتاب و لک پوستی

یکی از مهم‌ترین دلایل لک پوست در تابستان، اشعه UV خورشید است. اگر بدون محافظت از پوست و برای مدت زمان طولانی در زیر نور آفتاب قرار بگیرید، ممکن است شاهد لک پوستی باشید. در واقع اشعه ماورابنفش نور خورشید آنقدر قوی است که می‌تواند روی لایه‌های عمیق پوست تاثیر بگذارد و باعث تیرگی آن شود. در این صورت ملانین در بخش‌های مختلفی از پوست غلظت بیشتری پیدا می‌کنند و پوست دچار لکه‌های تیره رنگ و قهوه‌ای خواهد شد.

لک ناشی از جای جوش و آکنه

آکنه یک بیماری شایع و التهابی پوستی است که می‌تواند باعث ایجاد لک‌های پوستی نیز شود. جوش‌ها و آکنه‌های پوستی می‌توانند التهاب زیادی در پوست شما به وجود آورند و کم کم این التهاب کاهش پیدا می‌کند، ولی در نهایت جای جوش روی صورت شما باقی خواهد ماند. افرادی که پوست چرب و مختلط دارند، باید دقت بیشتری به مراقبت از پوست در فصل تابستان داشته باشند. چون در این فصل ترشح چربی در پوست افزایش پیدا می‌کند و ممکن است شاهد جوش و آکنه‌های چرکی و التهابی زیادی باشید. دستکاری جوش و آکنه و کندن آن‌ها نیز می‌تواند باعث صدمه دیدن پوست و ایجاد لکه‌های پوستی شود.

لک ناشی از نیش حشرات

در فصل گرما فعالیت حشرات بسیار افزایش پیدا می‌کند. به طوری که اگر فقط چند دقیقه از منزل بیرون باشید، باید مدام پشه و حشرات را از خودتان دور کنید. نیش حشرات در ابتدا متورم است و بعد شروع به خارش می‌کند. خاراندن جای نیش می‌تواند باعث التهاب بیشتر شده و لک‌های پوستی را تشدید کند. افرادی که پوست حساسی دارند، بیشتر در معرض لک ناشی از نیش حشرات خواهند بود.

کک و مک پوستی در تابستان

افرادی که پوست سفید دارند، بیشتر از سایر افراد در معرض کک و مک پوستی هستند. کک و مک‌ها، لکه‌های کوچکی هستند که با تعداد نامشخص در یک ناحیه به وجود می‌آیند. این لک‌ها ممکن است در هر سنی مشاهده شوند؛ ولی معمولا افراد در سنین کودکی و نوجوانی با این مشکل مواجه خواهند شد. در فصل تابستان گرمای هوا باعث تشدید کک و مک و پررنگ‌تر شدن آن‌ها می‌شود. دلیل این موضوع هم فعال شدن ملانین در معرض نور خورشید است. اگر افراد از کرم‌های ضد آفتاب و کلاه استفاده کنند، می‌توانند از تشدید  کک و مک پوستی جلوگیری نمایند.

لک ناشی از زخم و خشکی پوست

افرادی که پوست حساسی دارند، حتی در اثر یک زخم کوچک نیز با مشکل لک‌های پوستی مواجه می‌شوند. خشکی پوست و زخم‌های ایجاد شده ناشی از آن، می‌توانند به صورت لک روی صورت باقی بمانند. این لک‌ها قهوه‌ای رنگ هستند و به مرور زمان کمرنگ می‌شوند. ولی ممکن است بسته به ساختار پوست تا مدت‌ها روی پوست افراد دیده شوند.

درمان لک پوست در تابستان

جلوگیری از لک پوست در تابستان

لک‌های پوستی چه پررنگ باشند، چه کمرنگ؛ در هر صورت می‌توانند روی زیبایی ظاهری شما تاثیر منفی داشته باشند. از قدیم گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است. اگر می‌خواهید سراغ روش‌های درمان هزینه برای رفع لک‌های پوستی نروید، باید به فکر جلوگیری از لک پوست در تابستان باشید. هیدراته نگه داشتن بدن، مرطوب کردن پوست و استفاده از محصولات مراقبتی پوست در فصل تابستان به جلوگیری از لک‌های پوستی کمک بسیار زیادی می‌کند. در ادامه شما را با روش‌های جلوگیری از لک پوست در تابستان آشنا می‌کنیم.

1. استفاده از ضد آفتاب

یک محصول آرایشی مهم برای جلوگیری از لک پوست در تابستان، ضد آفتاب است. همه ما در طول روز در معرض نور خورشید هستیم. حتی اگر در منزل حضور داشته باشید، باز هم بهتر است که از ضد آفتاب استفاده کنید. ضد آفتاب یک محافظت کننده از پوست شما از اشعه UV است. اشعه UV، اشعه مضر نور خورشید بوده که توانسته تاثیر منفی روی سلامت پوست داشته باشد و در عین حال باعث تولید ملانین بیشتر در پوست می‌شود.

ضد آفتاب‌های دارای حداقل SPF 30 می‌توانند برای جلوگیری از اثرات مخرب ضد آفتاب مورد استفاده قرار گیرند. بهتر است که ضد آفتاب را هر 2 الی 3 ساعت یکبار تمدید کنید. تمدید ضد آفتاب‌های غیر رنگی ساده‌تر است و حتی می‌توانید بدون شستشو از ضد آفتاب استفاده نمایید. اما برای تمدید ضد آفتاب‌های رنگی باید پوست خودتان را بشویید و مجددا از ضد آفتاب استفاده نمایید. هیچ گاه برای استفاده از ضد آفتاب رنگی و غیر رنگی خساست به خرج ندهید. ضد آفتاب باید به تمام صورت شما، پشت گوش و حتی گردن زده شود. حتی می‌توانید برای جلوگیری از لک‌های پوستی روی دست، از ضد آفتاب برای دست نیز استفاده کنید.

ضدافتاب

2. نوشیدن آب و هیدراته نگه داشتن بدن

بخش زیادی از بدن ما از آب تشکیل شده است. مصرف آب کافی باعث می‌شود تا بتوانید از بروز بیماری‌های مختلف پوستی جلوگیری کنید. افرادی که پوست خشک دارند، بیشتر از سایر افراد در معرض لک‌های پوستی هستند. چون سد دفاعی پوست عملکرد بسیار خوبی نداشته و نمی‌تواند با عوامل خارجی مقابله کند. نوشیدن آب و هیدراته نگه داشتن بدن، راهی برای جلوگیری از لک‌های پوستی در تابستان است.

روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید تا بتوانید عملکرد سیستم گوارشی خود را بهبود ببخشید و سموم موجود در بدن را دفع کنید. این کار باعث درخشش بیشتر پوست، نرم و لطیف شدن آن و همچنین کاهش احتمال ابتلا به آکنه‌های پوستی و لک می‌شود. علاوه بر آب، می‌توانید از نوشیدنی‌های غیر قندی و طبیعی مانند آبمیوه نیز استفاده کنید.

3. رطوبت رسانی پوست

پوست خشک و دهیدراته می‌تواند بسیار در برابر عوامل محیطی و خارجی آسیب پذیر باشد. برای جلوگیری از لک پوست در تابستان، رطوبت رسانی به پوست را جدی بگیرید. هرگز به این فکر نکنید که با استفاده از آبرسان پوست شما عرق می‌کند و ترشح چربی افزایش پیدا خواهد کرد. حتی اگر پوست چرب و پر از آکنه داشته باشید، باز هم استفاده از آبرسان بسیار مهم است.

هر چقدر سد دفاعی پوست هیدراته شما قوی‌تر باشد، راحت‌تر می‌تواند با زخم‌ها و لک‌های پوستی مبارزه کند. یک مرطوب کننده یا آبرسان سبک مطابق با نوع پوست خودتان انتخاب کنید و هر شب قبل از خواب از آن استفاده نمایید. این مرطوب کننده می‌تواند از به وجود آمدن آکنه و لک‌های پوستی جلوگیری کند. حتما متناسب با نوع پوست خودتان از آبرسان‌های سبک و مات استفاده کنید. برخی از کرم‌های ضد آفتاب دارای آبرسان و مرطوب کننده نیز هستند که کار شما را برای رطوبت رسانی پوست ساده‌تر می‌کنند.

4. شستشوی منظم صورت و بدن

داشتن پوستی زیبا به راحتی امکان پذیر نیست. یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از لک پوستی در تابستان، شستشوی منظم و روزانه پوست است. زمانی که از منزل بیرون می‌روید، آلودگی‌های زیادی روی پوست شما قرار می‌گیرند که باعث بسته شدن منافذ باز پوست خواهند شد. علاوه بر این، پوست شما در فصل تابستان برای اینکه گرمای بدن را کاهش دهد، تعریق بیشتری خواهد داشت که این موضوع می‌تواند باعث چرب شدن بیشتر پوست شود.

5. محافظت از پوست در برابر نور خورشید

اگرچه از طریق نور خورشید ویتامین D در بدن جذب می‌شود، ولی اگر می‌خواهید از لک پوست در تابستان جلوگیری کنید؛ باید صورت خودتان را در برابر نور خورشید محافظت کنید. می‌توانید از کلاه‌های لبه دار برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به صورت استفاده کنید. لباس‌های پوشیده بپوشید و سعی کنید که در مسیرهایی که سایه وجود دارند، پیاده روی کنید.

6. داشتن تغذیه سالم

همانطور که برای جلوگیری از لک پوست در فصل تابستان باید از محصولات آرایشی مناسب استفاده نمایید، داشتن تغذیه سالم اهمیت بسیار زیادی دارد. مصرف میوه، سبزیجات و آبمیوه‌های طبیعی می‌تواند به سلامت پوست شما کمک بسیار زیادی کند. چرا که این مواد غذایی آبرسان هستند و می‌توانند از خشکی پوست و صورت جلوگیری کنند. از ویتامین‌ها، مواد معدنی و همچنین ترکیبات مغذی مختلف برای فصل تابستان استفاده کنید. غذاهایی که طبع سرد دارند برای خنک نگه داشتن بدن شما در این فصل مفید هستند.

لک پوستی در تابستان را چطور درمان کنیم؟

برای درمان لک پوست در تابستان چه کنیم؟

تا به اینجای مقاله در مورد جلوگیری از لک پوست در تابستان با شما صحبت کردیم.

اما به هر حال ممکن است بعضی از شما به دلیل عدم مراقبت صحیح از پوست خودتان در این فصل با این مشکل مواجه شوید. از طرفی هر یک از افراد شرایط پوست متفاوتی از یکدیگر دارند و نحوه بازسازی پوست یکسان نیست. در چنین شرایطی باید چه کاری انجام دهید؟ برای درمان لک پوست در تابستان می‌بایست ابتدا دلیل بروز لک را مشخص کنید. به طور مثال اگر به دلیل جوش و آکنه پوستی با لک مواجه شده‌اید، می‌توانید برای درمان از محصولات مراقبتی پوست برای کاهش جوش و آکنه استفاده کنید. پس از آن نیز با لایه برداری و همچنین روشن کننده‌های پوست، مشکل شما برطرف می‌شوند.

برخی از افراد نیز به دلیل عدم استفاده منظم از ضد آفتاب با مشکل لک پوستی مواجه می‌شوند. در این صورت بهترین راه برای درمان لک پوستی در فصل تابستان این است که از ضد آفتاب‌های مناسب استفاده نمایند. در نهایت با یک روتین مناسب، می‌توانید لک‌های پوستی در فصل تابستان را درمان کنید. شاید از بین رفتن لک‌های پوستی با رعایت یک روتین منظم و مناسب پوستی زمان بر باشد؛ اما در نهایت می‌توانید از بروز لک‌های دیگر در پوست خودتان جلوگیری کنید.

سخن پایانی

جلوگیری از لک پوست در تابستان موضوعی است که بسیاری از شما در مورد آن سوال می‌پرسید. به هر حال لک‌های تیره رنگ و قهوه‌ای روی پوست مشکلی است که بسیاری از شما در فصل تابستان با آن‌ها مواجه می‌شوید. اگر بگوییم که این لک‌ها به دلیل عدم مراقبت صحیح از پوست و نزدن ضد آفتاب هستند، حتما علاقه مند به خرید بهترین محصولات مراقبتی پوست خواهید شد.

در فروشگاه آرایشی و بهداشتی کلبه نیک بهترین محصولات مراقبتی پوست با کیفیت بالا به شما عرضه می‌شوند تا بتوانید از لک‌های پوستی جلوگیری کنید. می‌توانید برای خرید ضد آفتاب اورجینال، کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان، ضد لک و … از طریق این سایت خرید خودتان را انجام داده و این محصولات را درب منزل دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *