مراقبت از پوست

نحوه تشخیص نوع پوست (نوع پوست من چیه؟ )

نحوه تشخیص نوع پوست (نوع پوست من چیه؟ ) ارایشی کلبه نیک

مقدمه

پوست شما به عنوان بزرگ‌ترین اندام در بدن عملکردهای بسیار مهم و پیچیده‌ای را انجام می‌دهد. از تنظیم دمای بدن بگیرید تا محافظت از بدن در برابر میکروب‌ها (به‌عنوان سد دفاعی). این امر به ویژه در مورد خارجی‌ترین لایه پوست شما که به عنوان سد پوست شناخته می‌شود، صادق است. این سد محافظ پوست شما باید به درستی مراقبت شود تا بتواند به خوبی از بدن شما در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کند.

پوست هر فرد از بسیاری از جهات منحصر به فرد است. از این جهت باید حتما نوع پوست را تشخیص دهید تا پوستی درخشان، سالم و شاداب داشته باشید. در واقع با تشخیص تایپ پوستی خودتان، می‌توانید دقیق‌تر و حرفه ای‌تر از پوست خودتان مراقبت کنید.

نحوه تشخیص نوع پوست و اهمیت آن

نوع پوست شما تعیین می‌کند که از چه محصولات مراقبتی استفاده کنید. متاسفانه بسیار دیده شده که افراد به دلیل اینکه قادر به تشخیص نوع پوست خود نیستند، از محصولات مراقبتی پوست نامناسب استفاده می‌کنند و این موضوع باعث صدمه به پوست و تیره و کدر شدن آن خواهد شد. برای تشخیص تایپ پوستی روش‌های مختلفی وجود دارد، اما ساده‌ترین و بهترین راه این است که ویژگی‌های هر کدام از انواع پوست‌ها را بشناسید.

به طور کلی، 5 نوع پوست تعریف شده است که هر کدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. پوست خشک، پوست چرب، پوست معمولی، پوست حساس و پوست مختلط که برای هر کدام از این نوع از پوست‌ها، محصولات مراقبتی پوست مناسب تولید و به بازار عرضه شده‌اند. از این جهت باید حتما نوع پوست خودتان را تشخیص دهید تا بتوانید به درستی از آن مراقبت نمایید. در غیر این صورت پوست شما بیشتر در معرض محرک‌ها و آسیب‌های پوستی قرار می‌گیرد.

پوست چرب

اگر پوست چربی داشته باشید، پوست شما مقدار زیادی سبوم تولید می‌کند که باعث براق به نظر رسیدن آن خواهد شد. احساس چربی روی پوست، مهم‌ترین ویژگی برای پوست چرب است. به خصوص در سراسر ناحیه T (یعنی پیشانی، بینی و چانه). افرادی که پوست چرب دارند، ممکن است چین و چروک‌های کمتری را تجربه کنند؛ اما پوست آن‌ها بیشتر مستعد آکنه، لک‌های پوستی، بزرگ شدن منافذ و جوش‌های سرسیاه و سرسفید است.

فراموش نکنید فقط به دلیل اینکه پوست چرب روغن طبیعی بیشتری تولید می‌کند، به این معنی نیست که نسبت به سایر انواع پوست به رطوبت کمتری نیاز دارد. حمایت از پوست چرب با انتخاب محصولات مناسب برای تغذیه و آبرسانی آن ضروری است. بدون اینکه منافذ باز پوست شما مسدود شوند و جوش‌های پوستی دیده شوند، لازم است که از محصولات مراقبتی مناسب استفاده نمایید. یک روتین ایده آل در پوست چرب دارای پاک کننده ملایم است که می‌تواند به طور موثر آلودگی‌ها، چربی‌های اضافه و ناخالصی‌های مختلف دیگر را از بین ببرد. همچنین لازم است که محصولات مراقبتی خودتان را بدون چربی و غیر کومدون زا خریداری کنید.

ویژگی‌ها و نکات مهم در مورد پوست چرب

  • داشتن منافذ باز بزرگ شده
  • چهره کدر با پوست براق و ضخیم
  • جوش‌های سرسیاه و جوش‌های چرکی
  • لک‌های پوستی

برای مراقبت از پوست چرب حتما مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبتی پوست را بشناسید. یک یا دو بار در روز پوست چرب خود را بشویید. از شوینده‌های ملایم و بدون اسکراب استفاده کنید. جوش‌های صورت را فشار ندهید، چون این کار باعث طولانی‌تر شدن پروسه درمان آن‌ها خواهد شد.

نحوه تشخیص نوع پوست

پوست خشک

پوست خشک معمولا چربی طبیعی کمتری نسبت به سایر انواع پوست دارد. این ممکن است باعث شود پوست زبر و کدر به نظر برسد و یا حتی پوسته پوسته شود. این نوع پوست در اکثر مواقع احتمال سفتی بیشتر و احساس کشسانی کمتری دارد. به طور قابل توجهی این نوع پوست کم آب می‌شود و به مرور زمان ممکن است چین و چروک‌های بیشتری را در پوست خشک شاهد باشیم.

روتین مراقبت از پوست برای پوست خشک باید شامل استفاده از شوینده‌های ملایم، تسکین دهنده و آبرسان‌های مغذی باشد که به حفظ سد رطوبتی محافظ پوست کمک می‌کنند. اگر پوست خشکی دارید

از دوش گرفتن بیش از حد طولانی و داغ دوری کنید. همچنین پوست خودتان را چندین بار در طول روز مرطوب کنید. از محصولات مراقبت از پوست بدون عطر و الکل و غیر کومدون زا استفاده نمایید.

ویژگی‌ها و نکات مهم پوست خشک

  • داشتن منافذ تقریبا نامرئی
  • داشتن چهره‌ای کدر و خشن
  • مشاهده لکه‌های قرمزی روی پوست
  • پوست دارای ویژگی کمتر الاستیک
  • خطوط ریز و چین و چروک‌های قابل مشاهده بیشتر

پوست شما ممکن است در اثر خشکی بیش از حد ترک بخورد و یا پوست کنده شود. خارش، تحریک و التهاب از جمله مشکلات شایعی‌اند که اتفاق می‌افتند. افزایش سن، تغییرات هورمونی، تغییرات آب و هوایی، گرمایش داخلی و ژن شما روی خشکی پوست تاثیر می‌گذارند. استفاده از اسکراب برای پوست خشک بسیار مضر است. از شوینده‌های بسیار ملایم برای شستشوی پوست خودتان استفاده کنید. آبرسان و مرطوب کننده را به عنوان جزء اصلی مراقبت از پوست خودتان در نظر بگیرید و در نهایت به دنبال مراقبت از پوست روزانه با محصولاتی باشید که مطابق با نیاز پوست خشک طراحی و تولید شده‌اند.

پوست معمولی

پوست معمولی متعادل است. نه خیلی رد چربی را روی این پوست مشاهده می‌کنید، نه خیلی خشک.

این نوع پوست مستعد چربی بیش از حد، آکنه، مشاهده کدری و لکه‌های پوستی نیست.

افرادی که پوست معمولی دارند معمولا منافذی کوچک دارند. بافت پوست این افراد صاف است و کمتر مستعد حساسیت یا لک‌های پوستی هستند. با این حال علی رغم این واقعیت که پوست معمولی هیچ مشکل یا نگرانی خاصی ندارد، نیاز به مراقبت صحیح از پوست دارد. روتین ایده آل پوست معمولی به حفظ رطوبت پوست و حمایت از سد دفاعی پوست شما کمک بسیار زیادی می‌کند.

ویژگی‌ها و نکات مهم پوست معمولی

  • بدون چربی یا خشکی اضافه
  • بدون حساسیت شدید
  • منافذ بسیار ریز
  • ایجاد پوستی درخشان

برای مراقبت از پوست معمولی باید از محصولات آبرسان و مراقبت کننده مخصوص پوست معمولی استفاده کنید. در این صورت شاهد زیبایی، شادابی و طراوت پوست خودتان هستید. هیچ گاه پوست معمولی خود را به حال خودتان رها نکنید.

نحوه تعیین تایپ پوستی

پوست مختلط

پوست مختلط شامل ترکیبی از پوست خشک و چرب است که ناحیه T معمولا چرب است و گونه‌ها یا خشک یا نرمال هستند. بنابراین، اگر احساس می‌کنید بخشی از پوست شما خشک شود و بخشی دیگر از پوست چرب، احتمالا شما پوست ترکیبی یا مختلط دارید. این نوع پوست در فصول مختلف سال و یا به دلیل عوامل مختلفی مانند استرس یا نوسانات هورمونی می‌تواند شاهد تغییرات مختلفی باشید. پاکسازی و آبرسانی موثر کلید مراقبت از این نوع پوست است.

ویژگی‌های و نکات مهم پوست مختلط

  • داشتن منافذ بزرگ‌تر از حد معمول
  • جوش‌های سرسیاه
  • پوست براق

مراقبت از پوست مختلط به اندازه پوست خشک و یا چرب ضروری است. می‌توانید از محصولات مراقبتی که مخصوص پوست‌های مختلط هستند استفاده کنید تا هم چربی‌های اضافه پوست شما کنترل شوند، هم اینکه بتوانید نواحی مختلف صورت که خشک هستند را به بهترین شکل ترمیم نمایید.

پوست حساس

پوست حساس اغلب به عنوان یک نوع پوست شناخته می‌شو؛ اما شما ممکن است پوست حساس چرب، پوست حساس خشک یا پوست حساس معمولی داشته باشید. صرف نظر از اینکه چه نوع پوستی دارید، اگر پوست حساسی دارید، ممکن است نواحی خاصی از صورت شما قرمز به نظر برسد و احساس سوزش، خارش یا خشکی داشته باشید. این علائم ممکن است مربوط به داشتن پوستی باشد که در برابر محرک‌های خارجی آسیب پذیرتر است و ممکن است توسط مواد خاصی مانند رنگ‌ها یا عطرها و همچنین عوامل محیطی ایجاد شود.

اگر پوست حساسی دارید، ممکن است بتوانید مشخص کنید که چه چیزی باعث حساسیت شما می‌شود. در این صورت می‌توانید از پاک کننده‌ها، مرطوب کننده‌ها یا سایر محصولات حاوی آن مواد خاص اجتناب کنید. همچنین می‌توانید محیط خود را تغییر دهید تا قرار گرفتن در معرض عوامل محرک را کاهش دهید تا علائم حساسیت پوست شما کاهش پیدا کنند.

ویژگی‌ها و نکات مهم پوست حساس

  • سرخی
  • خارش
  • سوزش
  • خشکی

اگر پوست شما حساس است، سعی کنید عوامل محرک پوست خودتان را پیدا کنید و از نزدیک شدن به آن‌ها جلوگیری کنید. حتما از محصولات مراقبتی پوست مخصوص پوست‌های حساس استفاده کنید تا حساسیت پوست شما افزایش پیدا نکند.

آزمایش تشخیص نوع پوست

آزمایش‌های ساده برای تشخیص نوع پوست

حال که با 5 نوع تایپ پوستی آشنا شدید، شاید از خودتان سوال کنید که چطور نوع پوست خودتان را بشناسید. تشخیص چرب یا خشک بودن پوست به راحتی امکان پذیر نیست. با این حال برخی از افراد با انجام آزمایشات و تست‌های مختلف به راحتی این کار را انجام می‌دهند. اگر تا به حال تست و آزمایشی را برای تشخیص پوست خودتان انجام نداده‌اید، با ما همراه باشید تا یک روش شگفت انگیز و موثر برای تعیین نوع پوست را به شما توضیح دهیم.

تست اول؛ تست چهره بدون آرایش

تعیین نوع پوست شما یک مرحله ساده و در عین حال مهم در روتین مراقبت از پوست هر فردی است. اگرچه اکثر مردم از قبل ایده‌ای درباره نوع پوست خود دارند، اما برای کسانی که هنوز نمی‌دانند، یک روش شگفت انگیز و ساده را توضیح می‌دهیم. برای انجام این تست مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

  • ابتدا پوست خودتان را با یک شوینده ملایم بشویید تا هر گونه آلودگی از روی سطح پوست پاک شود.
  • سپس پوست خودتان را خشک کنید و از هیچ محصولی استفاده نکنید.
  • اجازه دهید پوست شما به مدت 30 دقیقه بدون هیچ محصول آرایشی یا کرم باقی بماند. سپس تست پوست را شروع کنید.

چگونه نتیجه را بدانیم؟

برای اینکه این تست را انجام دهید و نتیجه آن را برای نوع پوست بررسی کنید، کافیست که لبخند بزنید و پوست خودتان را معاینه کنید. حتما نقطه T صورت یعنی بالای بینی و پیشانی را نیز مورد بررسی قرار دهید. برای تشخیص پوست خودتان، می‌توانید از نکات زیر کمک بگیرید.

  • پوست خشک: اگر هنگام لبخند زدن پوست شما خشک و سفت به نظر می‌رسد، به احتمال زیاد پوست خشکی دارید.
  • پوست معمولی: اگر متوجه درخشندگی جزئی روی بینی و پیشانی خود شدید پوست طبیعی دارید.
  • پوست چرب: اگر روی بینی، پیشانی و گونه‌های شما رد زیادی از براقی باقی مانده باشد، ممکن است پوست چرب داشته باشید.
  • پوست مختلط: اگر نوع پوست مختلط دارید، پوست اطراف ناحیه T چرب می‌شود.
  • پوست حساس: اگر پوست شما کمی می‌خارد یا قرمز است، به احتمال زیاد پوست حساسی دارید.

تست دوم؛ استفاده از ورق لکه دار (بلاتینگ)

یکی دیگر از روش‌های تشخیص نوع پوست که بسیار ساده است، استفاده از ورق‌های لکه دار است. این ورق‌ها برای جذب چربی‌های اضافه روی پوست و کرم پودر مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما نیز می‌توانید برای تشخیص پوست چرب یا خشک از آن استفاده کنید. برای انجام این روش لازم است که مطابق با مراحل زیر پیش بروید.

  • ابتدا مقداری کاغذ لکه دار را با کیفیت خوب بردارید و سعی کنید که به آرامی به نواحی مختلف صورت خودتان بزنید. مطمئن شوید که به آرامی کاغذ را روی صورت ضربه می‌زنید.
  • حالا ورق را جلوی نور بگیرید و مطابق با دستورالعمل زیر، نتیجه را بخوانید.

چگونه نتیجه را بدانیم؟

پس از اینکه ورق لکه دار را جلوی نور گرفتید، می‌توانید با توجه به دستورالعمل زیر نوع پوست خودتان را تشخیص دهید.

  • پوست خشک: اگر هیچ چربی روی ورق لکه دار نمی‌بینید، نوع پوست شما خشک است.
  • پوست چرب: اگر کاغذ بسیار چرب و روغنی است، به احتمال زیاد پوست شما چرب است.
  • پوست مختلط: اگر پوست مختلط دارید، فقط از رد چربی را از بینی، پیشانی و چانه خودتان می‌بینید.
  • پوست معمولی: اگر فقط کمی روغن در داخل کاغذ وجود داشته باشد، نوع پوست شما معمولی است.
  • پوست حساس: اگر روغنی روی کاغذ نیست و پوست شما می‌خارد و قرمز است، به احتمال زیاد پوست حساسی دارید.

سخن پایانی

توجه به نوع پوست و تشخیص آن موضوعی است که هیچ گاه نباید فراموش کنید. نوع پوست هر انسانی با توجه به ژنتیک، محل زندگی، سبک زندگی و بسیاری از عوامل مختلف تعیین می‌شود و طبیعتا نمی‌توان بدون توجه به عوامل تعیین کننده ساختار پوست، در مورد محصولات مراقبتی پوست نیز صحبت کرد. اگر با توجه به ویژگی‌ها و آزمایش‌هایی که برای تشخیص نوع پوست انجام می‌شوند، نوع پوست خودتان را به بهترین شکل شناسایی کردید؛ نوبت به آن رسیده که محصولات مراقبتی پوست خودتان را خریداری کنید. سایت کلبه نیک، بهترین محصولات مراقبتی و آرایشی را برای انواع تایپ‌های پوستی با قیمت مناسب و ضمانت اصل به شما عرضه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *