مراقبت از پوست

مراقبت از پوست خشک (بایدها و نبایدها برای پوست خشک)

مراقبت از پوست خشک (بایدها و نبایدها برای پوست خشک) ارایشی کلبه نیک

مقدمه

اپیدرم یا لایه بالایی پوست شما دارای یک سد ظریف است که در آن آب نگه داشته می‌شود تا پوست شما هیدراته بماند و از عوامل مخرب محافظت کند. خشکی پوست زمانی اتفاق می‌افتد که سد دفاعی پوست شما مقدار زیادی آب از دست بدهد. پوست خشک معمولا با علامت‌های مختلفی از جمله خارش، پوسته پوسته شدن، ضخیم شدن پوست و ترک خوردن آن قابل تشخیص است.

برخی از مردم از همان ابتدا با پوست خشک متولد می‌شوند و بعضی دیگر به دلیل باد سرد و خشک زمستانی، رطوبت کم محیط و سایر عوامل محیطی با مشکل خشکی پوست بیش از حد مواجه خواهند شد. مراقبت از پوست خشک می‌تواند تاثیر زیادی روی سلامت این نوع پوست و جلوگیری از آسیب دیدن آن داشته باشید. در این مقاله نکات مراقبتی، روتین مناسب صبح و شب از پوست خشک را توضیح می‌دهیم.

پوست خشک چیست؟

پوست خشک یکی از انواع تایپ‌های پوستی است که در آن پوست بیش از حد خشک بوده و میزان ترشح چربی در آن به حداقل رسیده است. خشکی پوست می‌تواند برای هر یک از افراد علائم متفاوتی را به همراه داشته باشد. زیرا علائم این نوع پوست به عواملی مانند سلامتی، سن و علت خشکی پوست شما بستگی دارد؛ اما به احتمال زیاد، وقتی پوست خشکی دارید، علائمی مانند علائم زیر را تجربه می‌کنید.

  • پوست ترک خورده (ترک‌ها ممکن است عمیق باشند و خونریزی کنند)
  • خارش در ناحیه پوست
  • پوسته پوسته شدن آن
  • سرخی و قرمزی پوست
  • احساس خشن یا سفت بودن پوست

علت خشکی پوست چیست؟

برای مراقبت از پوست خشک باید در ابتدا علت یابی کنید. معمولا خشکی پوست به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. هر چند که برخی از افراد از همان زمان متولد شدن با این مشکل مواجه بوده و هستند. از جمله علت‌های خشکی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از شوینده‌ها و صابون‌های مضر: شوینده‌های مضر و خشن می‌توانند باعث از بین بردن چربی‌های اضافه روی پوست شما شوند. در واقع این صابون‌ها می‌توانند پوست شما را بیشتر از چیزی که هست خشک کنند.
  • گرما: هر منبع گرمایی تاثیر منفی روی پوست شما دارد. بخاری، گرمایش مرکزی، نور خورشید و … که باعث کاهش رطوبت اتاق و محیط می‌شوند، می‌توانند باعث خشک شدن پوست شما گردند.
  • دوش آب گرم: دوش گرفتن طولانی مدت با آب بسیار گرم و یا غوطه ور شدن در وان با آب گرم می‌تواند خشکی پوست را به همراه داشته باشد.
  • سایر بیماری‌های پوستی: افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند پسوریازیس یا اگزما ممکن است بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به خشکی پوست باشند.
  • شنا در استخر: کلر به عنوان یک ماده شیمیایی که در استخرهای مختلف ریخته می‌شود، می‌تواند تاثیر منفی روی سد دفاعی پوست شما داشته باشد.
  • شرایط آب و هوایی: هر زمانی که دمای هوا و رطوبت کاهش پیدا کند، پوست بسیار خشک‌تر از حالت

نحوه مراقبت از پوست خشک

روتین صبحگاهی مراقبت از پوست خشک

یک روتین صبحگاهی می‌تواند برای آماده سازی پوست خشک شما جهت اضافه کردن رطوبت کمک بسیار زیادی کند. اگر می‌خواهید پوست خودتان را در طول روز هیدراته نگه دارید، به روتین صبحگاهی توجه داشته باشید.

مرحله 1: استفاده از پاک کننده

تمیز کردن پوست همیشه باید اولین گام برای مراقبت از پوست خشک در صبح باشد. برای از بین بردن کثیفی و آلودگی‌های روی پوست، از پاک کننده‌های ملایم و حاوی مرطوب کننده استفاده کنید. پاک کننده‌هایی که حاوی ترکیباتی مانند گلیسیرین، سرامیدها، اسید هیالورونیک و … هستند، برای درمان خشکی پوست بهترین گزینه‌اند.

مرحله 2: تونر

تونر را می‌توانیم به عنوان یک محصول اختیاری برای مراقبت از پوست خشک بدانیم. تونرها می‌توانند چربی‌ها و کثیفی‌های باقی مانده روی پوست را از بین ببرند. برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه بسیار مهم است که از تونر مناسب استفاده کنید. تونرها برای آبرسانی پوست خشک باید حاوی اسید هیالورونیک، ویتامین E و آلوئه ورا باشند.

برای دیدن تونرها کلیک کنید….

مرحله 3: سرم ها

سرم‌ها از جمله محصولاتی‌اند که می‌توانند برای درمان‌های پوستی مبتنی بر آب با غلظت بالا مورد استفاده قرار گیرند. اگر پوست خشکی دارید، می‌توانید از سرم‌هایی که دارای مواد فعال هستند استفاده کنید. سرم‌های هیالورونیک اسید برای پوست‌های خشک بهترین گزینه‌اند و می‌توانند باعث کشیدن آب به سد دفاعی پوست شما می‌شوند.

مرحله 4: کرم دور چشم

کرم‌های دور چشم نیز می‌توانند بهترین انتخاب برای مراقبت از پوست خشک باشند. اگر می‌خواهید از چین و چروک‌های زیر چشم خودتان جلوگیری کنید، حتما از کرم‌های دور چشم آبرسان استفاده کنید. کرم‌های دور چشم حاوی ویتامین سی و SPF مناسب می‌توانند برای حفظ رطوبت و جلوگیری از تیرگی زیر چشم شما انتخاب بسیار خوبی باشند.

برای دیدن کرم های دور چشم کلیک کنید…

مرحله 5: مرطوب کننده

استفاده از یک آبرسان و مرطوب کننده غنی برای مراقبت از پوست خشک ضروری است. مرطوب کننده‌ها می‌توانند آب مورد نیاز پوست شما را تامین کنند و مانع از خشکی پوست شوند. مرطوب کننده‌های بر پایه روغن بهترین انتخاب برای مراقبت از پوست خشک شوند. مرطوب کننده‌هایی که حاوی سرامید، نیاسینامید، اسید هیالورونیک و … هستند، برای حفظ رطوبت و بازسازی سد دفاعی پوست بسیار مفیدند.

برای دیدن ابرسان و مرطوب کننده ها کلیک کنید…

مرحله 6: ضد آفتاب

در نهایت آخرین مرحله برای مراقبت از پوست خشک، استفاده از ضد آفتاب است. ضد آفتاب به محافظت از پوست در برابر اشعه نور خورشید کمک می‌کند. حداقل فاکتور حفاظتی برای ضد آفتاب باید SPF 30 باشد. کرم ضد آفتاب باید در نواحی مختلفی از پوست که در معرض تابش نور آفتاب هستند، استفاده شود.

چطور از پوست خشک مراقبت کنیم؟

روتین شبانه مراقبت از پوست خشک

هدف از روتین شبانه برای مراقبت از پوست خشک این است که چربی‌ها و کثیفی‌هایی که در طول روز باقی مانده‌اند را پاک کنید. سپس رطوبتی که پوست خشک آن را از دست داده است، به پوست اضافه کنید. این کار به سلول‌های پوست شما کمک می‌کند تا آسیب‌های روزانه را ترمیم نماید. در ادامه شما را با روتین شبانه مراقبت از پوست خشک آشنا می‌کنیم.

مرحله 1: استفاده پاک کننده

می‌توانید برای پاک کردن کثیفی و آرایش روزانه از پاک کننده‌های ملایم بر پایه روغن یا مرطوب کننده استفاده کنید. اگر به پاک کننده‌های قوی‌تر نیاز دارید، می‌توانید پاک کننده‌های بر پایه ژل را امتحان کنید. هر یک از این پاک کننده‌ها می‌توانند برای از بین بردن رد کثیفی، چربی و آرایش مورد استفاده قرار گیرند.

مرحله 2: تونر

می‌توانید به روتین مراقبت از پوست خشک خودتان در طول شب، یک تونر اضافه کنید. اگر پوست حساس و خشکی دارید، ممکن است تونر آبرسان در طول شب انتخاب بسیار خوبی باشد.

مرحله 3: سرم

سرم محصول دیگری است که برای مراقبت از پوست خشک در طول شب استفاده می‌شود. می‌توانید از سرم‌های حاوی سرامیدها، پپتیدها، اسید هیالورونیک، نیاسینامید و … استفاده کنید. برای پوست‌های خشک نیز می‌توانید از سرم‌های لایه بردار شبانه مانند ایدهای آلفا هیدروکسی، اسید لاکتیک و گلیکولیک استفاده نمایید. در این صورت هم پوست آبرسانی می‌شود، هم سلول‌های مرده پوست از بین می‌روند.

مرحله 4: رتینول

مشتقات ویتامین A مانند رتینوئیدها و رتینول (نوعی رتینوئید) می‌توانند تاثیر زیادی روی تحریک گردش سلولی پوست و تولید کلاژن داشته باشند. رتینول‌ها می‌توانند برای پوست‌های خشک بیش از حد تحریک کننده و خشک کننده باشند. می‌توانید از روش ساندویچ برای زدن رتینول استفاده کنید. بدین صورت که رتینول را در میان دو لایه مرطوب کننده بزنید تا پوست خشک بتواند آن را راحت‌تر تحمل کند.

مرحله 5: کرم دور چشم

برای اینکه رطوبت زیر چشم شما در طول شب حفظ شود، از کرم دور چشم استفاده کنید. کرم‌های دور چشم شبانه باید قدرت مرطوب کنندگی بیشتری نسبت به کرم‌های دور چشم روزانه داشته باشند. کرم‌های دور چشم حاوی پپتیدها برای تسکین پوست خشک هستند. می‌توانید از پمادهای مبتنی بر وازلین نیز استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز پوست تامین شود.

مرحله 6: مرطوب کننده شب

مرطوب کردن پوست شما در طول شب می‌تواند باعث آماده سازی پوستتان شود. از کرم‌های مرطوب کننده روزانه به بهترین شکل استفاده کنید تا پوست شما مرطوب و شاداب بماند. غلظت کرم‌های مرطوب کننده‌ای که در طول شب استفاده می‌کنید، باید زیاد باشند. کرم‌هایی که حاوی رتینول و AHA هستند می‌توانند به تحریک گردش سلولی کمک بسیار زیادی کنند و باعث کاهش خطوط ریز در زیر پوست شوند.

مرحله 7: روغن صورت

در نهایت می‌توانید برای تکمیل مراقبت از پوست خشک در طول شب، از روغن‌های گیاهی صورت استفاده کنید. روغن‌هایی که حاوی اسیدهای چرب مانند آرگان و روغن نارگیل هستند، می‌توانند تاثیر زیادی برای افزایش رطوبت پوست داشته باشند. به طور مثال، روغن گل رز می‌تواند به تسکین پوست ملتهب کمک کند و باعث آبرسانی آن شود.

نحوه مراقبت از پوست خشک

بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست خشک

تا به اینجای مقاله در مورد روتین مراقبت از پوست خشک روزانه و شبانه صحبت کردیم. اما به غیر از اینکه باید روتین مناسبی داشته باشید، لازم است که به یک سری نکات نیز توجه کنید. در نظر گرفتن بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست خشک اهمیت زیادی روی سلامت پوست شما دارد، پس با ما همراه باشید تا با آن‌ها آشنا شوید.

1. لایه برداری ممنوع

یکی از نبایدهای مراقبت از پوست خشک، لایه برداری است. برای جلوگیری از تحریک پوست خشک، یک تا دو بار در هفته لایه برداری شیمیایی انجام دهید. استفاده بیشتر از فرآیند لایه برداری می‌تواند باعث کاهش رطوبت پوست و تحریک شدن آن شود. بنابراین، حتی اگر لایه برداری می‌کنید، استفاده از آبرسان‌ها را در اولویت خودتان قرار دهید.

2. استفاده از آبرسان و مرطوب کننده

استفاده از آبرسان و مرطوب کننده را فراموش نکنید. آبرسان باید با جدیت بیشتری در ماه‌های سرد سال استفاده شود تا رطوبت مورد نیاز پوست خشک را تامین نماید.

3. عدم استفاده از محصولات پوستی بدون تست کردن

پوست خشک می‌تواند به برخی از محصولات آرایشی و کرم‌ها حساس باشد. قبل از اینکه یک محصول جدید را روی پوست خودتان بزنید، تست نقطه‌ای انجام دهید. برای این کار محصول را روی مچ دست تست کنید و یکی دو روز صبر کنید. اگر محصول واکنش منفی با پوست شما نداشت، می‌توانید آن را استفاده کنید.

4. دوری از آب داغ

شستشوی صورت و استفاده از آب داغ می‌تواند باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست شود. بنابراین، سعی کنید که از دوش آب گرم دوری کرده و در عوض از دوش آب ولرم استفاده کنید. همچنین پس از حمام نیز از حوله استفاده کنید و پوست خشک خودتان را با حوله مالش ندهید. همچنین بهتر است که زمان دوش گرفتن خودتان به 5 الی 10 دقیقه کاهش دهید.

5. استفاده از شوینده‌های لباسشویی ملایم

برای مراقبت از پوست خشک فقط نیازی نیست که به محصولات آرایشی و بهداشتی که مستقیما روی پوست استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید. شوینده‌هایی که برای شستشوی لباس‌ها استفاده می‌کنید نیز می‌توانند تاثیر زیادی روی پوست شما داشته باشند. پس از شوینده‌های ملایم برای این کار استفاده کنید.

6. شستشوی صورت با شوینده ملایم

از محصولات پاک کنندگی ملایم و بدون الکل برای شستشوی پوست صورت خودتان استفاده کنید. محصولاتی که دارای کره شی باتر، روغن آرگان و روغن‌های گیاهی دیگر هستند، می‌توانند به ترمیم پوست شما کمک بسیار زیادی کنند. اگر پوست حساسی دارید، حتما از یک پاک کننده ملایم برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

7. استفاده از صابون یا شامپو بدن ضد حساسیت

برای مراقبت از پوست خشک فقط نباید به مراقبت از پوست صورت خودتان توجه داشته باشید. برای اینکه پوست بدن شما بیش از حد خشک نشود، می‌توانید از صابون یا شامپو بدن ضد حساسیت استفاده کنید. این شوینده‌ها هم بدن شما را تمیز می‌کنند، هم اجازه نمی‌دهند تا پوست شما به شدت خشک شود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد نحوه مراقبت از پوست خشک به صورت شبانه و روزانه صحبت کردیم. برای اینکه پوستی شاداب و مرطوب داشته باشید، باید از مرطوب کننده‌های مناسب استفاده کنید. همچنین استفاده از سرم و شوینده‌های پوست ملایم تاثیر بسیار زیادی روی سلامت پوست شما خواهند داشت. حتما به بایدها و نبایدها برای مراقبت از این نوع پوست توجه داشته باشید.

هیچ گاه از محصولاتی که مناسب پوست شما نیستند، استفاده نکنید. پوست شما حساسیت بالایی دارد و قطعا باید به درستی از آن مراقبت کنید. انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی صورت مناسب و باکیفیت نیز روی سلامت پوست شما تاثیر زیادی دارد. در سایت فروشگاه ارایشی و بهداشتی کلبه نیک، بهترین محصولات مراقبتی از پوست خشک موجود است که می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *